Tuesday, June 3, 2008

SIAPA HAJI TAIB: NAMANYA DIGUNAKAN PADA LORONG ITU

Ketika minum petang bersama teman-teman saya baru-baru ini di Cyberjaya ,kami ada memperkatakan mengenai kerosakan akhlak ‘manusia jadi-jadian’ di Lorong Haji Taib. Pelbagai cerita dan informasi berkaitan aktiviti tidak bermoral kami perkatakan. Pengalaman sendiri dan cerita kawan-kawan turut kami kongsi bersama. Saya tidak melepaskan peluang menceritakan pengalaman saya bersama teman sekelas sewaktu mengumpul maklumat bagi menyiapkan kerja kursus bagi subjek ‘Deviant Behavior’ semasa di UIAM.

Dalam leka kami berbual. Terpacul dari mulut saya, siapakah individu yang namnya digunakan bagi lorong itu? Haji Taib. Seorang demi seorang saya tanya. Tetapi hanya jawapan-jawapan yang berunsur lelucon saja yang diberikan. Tidak ada seorang yang dapat menjawab soalan saya. Adakah soalan itu terlalu sukar?

Saya yakin Lorong Haji Taib tidak asing bagi mereka yang tinggal di Kuala Lumpur. Ia turut amat popular di Negara kita. Sudah acap kali nama lorong itu di sebut di dalam televisyen, surat khabar dan majalah-majalah. Persoalannya, siapakah gerangan si Haji Taib itu?

Adakah jika saya menanyakan kepada golongan ‘manusia jadi-jadian’ dan pelanggan-pelanggan mereka yang setia mengunjungi lorong itu mereka akan dapat menjawab? Entahlah. Sayapun tidak dapat memastikan pada hari ini. Jika, tiga tahun lepas, jawapan yang saya terima adalah tidak tahu dan tidak perlu ambil tahu adakah jawapan ini akan bertukar.

Haji Taib atau nama sebenarnya Haji Mohamed Taib merupakan seorang pedagang dari Sumater yang berketurunan Minangkabau. Pada tahun 1876, beliau telah berhijrah ke Kuala Lumpur. Memiliki kilang bijih timah, tanah ladang, rumah dan kedai sekitar Kuala Lumpur menjadikan beliau individu terkaya pada waktu itu. Haji Taib yang merupakan tokoh pembangunan dan tokoh sejarah yang terlibat di dalam pembukaan Kuala Lumpur dan Kampung Baru banyak meninggalkan jasa kepada komuniti Melayu.

Melalui jasa-jasa dan pengaruh beliau pasti kita akan mengakui beliau merupakan seorang tokoh yang hebat. Mungkin tidak keterlaluan jika saya katakan beliau adalah tokoh yang perlu kita ketahui serba sedikit mengenai sejarahnya.

Adakah punca kita pada hari ini tidak mengetahui mengenai peranan dan sumbangan beliau kerana tidak ada catitan sejarah di dalam buku-buku akademik kita. Sudah semestinya ramai yang bersetuju dengan saya mengatakan tidak. Sejarah mengenai beliau sememangnya tercatat di dalam nukilan buku-buku sejarah. Ini kerana apa yang menjadi sebab pastilah seperti yang kerap dikatakan oleh para pemimpin dan ahli akademik kita ‘malas membaca’.

Adakah kerana sikap masyarakat yang malas mencari dan membaca buku tidak ada jalan penyelesaian untuk menangani fenomena ini. Seperti yang dikatakan oleh golongan bijak pandai, semua perkara ada jalan penyelesaiannya. Ini kerana kita yang mengaturnya, bukan ia yang mengatur kita.

Kaedah agar kita mengigati nama-nama tokoh yang berjasa diaplikasikan dengan menyemadikan nama-nama mereka pada nama jalan-jalan dan lorong-lorong. Pasti dengan meletakkan serba sedikit sejarah mereka di jalan-jalan yang dinamakan atas nama mereka akan memberi kesan yang positif. Orang yang lalu lalang pasti ingin membaca dan sejarah mereka pasti tidak akan hilang.

Jika, pihak yang terlibat cuba mempraktiskannya, saya yakin bukan sekadar sejarah Haji Taib akan menjadi ingatan, tetapi Raja Bot, Raja Uda dan lain-lain lagi akan terpahat di hati kita.

5 comments:

mr.mimi said...

kau pandai kan nulis...tu kg dato suleiman menteri ko tanak nulis.kau memang ...

Mal said...

Sesapa nak tengok rupa Hj Taib email la saya...

Anonymous said...

Haji taib adalah moyang saya

Anonymous said...

Moyang kawan says jugak...

Unknown said...

Seriyes ah