Monday, June 16, 2008

UMNO... UMNO

Saya mengenali UMNO sejak saya masih kecil lagi. Dilahirkan dan dibesarkan di negeri Johor menjadikan UMNO tidak asing bagi diri saya. Sejak masih di sekolah menengah lagi saya sudah amat berminat untuk mengenali UMNO dengan lebih dekat.

Cerita-cerita mengenai para pejuang UMNO sejak sebelum merdeka sehingga hari ini amat saya minati untuk diketahui. Cerita Dato’ Onn Jaafar, Tun Razak dan lain-lain tokoh lain sentiasa tersemat di dalam minda. Kejaguhan mereka di pentas politik dan membela rakyat amat saya kagumi. Mereka semua memang hebat.

Selain daripada cerita mengenai tokoh-tokoh UMNO perjalanan politik UMNO turut saya ikuti. Mungkin ini kesan dari kehidupan keluarga saya sewaktu saya kecil. Bapa saya amat berminat mengikuti cerita politik. Berita wajib ditonton tanbahan lagi jika memaparkan berita-berita politik. Rancangan khas perhimpunan UMNO ataupun bual bicara bersama tokoh-tokoh UMNO tidak boleh dilepaskan untuk ditonton.

Itulah yang memberi kesan apabila berada di mana-mana. Tidak boleh Nampak tokoh-tokoh UMNO yang saya kagum. Pasti saya ingin bersalaman dengan mereka. Cerita dapat bersalaman dan bertanya khabar dengan mereka akan saya ceritakan kepada teman-teman tidak habis-habis.

Tokoh UMNO yang paling saya bangga dapat bersalaman dengannya pertama kali ialah mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir. Waktu itu saya berada di tingkatan dua. Bersekolah di Tampok, Pontian. Tun Mahathir datang pada hari Jumaat. Kami solat Jumaat bersama. Bangga. Amat bangga.

Itulah semua yang menjadikan saya begitu saying sangat dengan UMNO. Tolong jangan hina atau kutuk UMNO dihadapan saya. Pasti saya akan membela dengan bersungguh-sungguh. Ini kerana pada saya UMNO merupakan parti Melayu yang amat suci. Membela orang Melayu. Membela Islam. Membela untung nasib bangsa dan Negara. Inilah parti yang berjasa besar memberikan Malaysia terlepas dari jerutan Malayan Union dan dapat bebas dari British.

Sehingga saya telah berkerja hari ini, saya masih tetap mengatakan UMNO adalah parti suci. Apabila saya mendapat berita Tun Mahathir saya amat kecewa sekali. Mengapa tokoh hebat itu meninggalkan parti suci, UMNO. Dahulu, Anwar Ibrahim yang saya mengharapkan dapat menjulang UMNO terpaksa dikeluarkan dari UMNO. Kali ini Tun Mahathir pula meninggalkan parti suci.

Semua orang disekeliling saya menyatakan UMNo sudah tidak suci lagi. Bila saya melayari internet banayak ruang yang mencaci UMNO. Membaca Harakah tertera UMNO sudah tidak releven untuk membela orang Melayu. Sedih. Saya amat sedih. Tetapi siapalah saya untuk mengadu kesedihan saya ini. Lainlah jika Tun Mahathir yang meluahkan. Beliau bekas ‘first man’.

Mengapa UMNO terus dihina dan dicaci? Adakah semua orang telah lupa peranan UMNO? Tidak ingatkah apa matlamat UMNO diasaskan? Adakah perjuangan UMNO telah tamat dan boleh dikuburkan? Cerita mengeninya nanti hanya akan dapat diketahui di dalam buku sejarah.

UMNO tetap sebuah parti suci. Ia ibarat kain putih. Mempunyai matlamat yang hebat. Selagi lambing keris Melayu masih gah UMNO akan terus gah. Tetapi semakin ramai mengatakan UMNO sudah tidak releven. Budak kecil seusia tujuh tahunpun sudah mencaci UMNO. Sedih. Pilu.

Mengapa jadi begini? Ramai orang kata puncanya adalah Presiden UMNO. Kalau presiden UMNO pastilah Perdana Menteri Malaysia. Mengapa dia buat begini pada UMNO. Dia kan cucu ulama. Datuknya pak ustaz. Pasti ilmu agamanya tinggi. Tambahan pula dengar cerita dia mengaji dalam kuliyyah pengajian Islam dahulu di UM. Macam saya juga. Cuma saya di UIAM.

Kawan-kawan saya kata Pak Ustaz pun hari ini sudah tidak boleh diharap. Bila dapat kuasa semua ilmu di dada tercabut sama. Benar ke? Mengapa Umar bin Khattab tidak begitu?

Jika UMNO menjadi busuk hari ini kerana ramai tokoh-tokoh jelek duduk mengetuai UMNO, saya berdoa kepada Allah agar mereka digerakkan hati oleh Maha Kuasa untuk berundur. Semoga parti suci ini akan terus kekal. Biarlah mereka yang bijak dan ikhlas memperjuangkan parti ini. Saya mengharapkan tokoh-tokoh UMNO seperti Dato’ Onn Jaafar, Tun Razak dan Tun Mahathir akan bertambah ramai di dalam UMNO.

Walaupun kita tahu, Dato’ Onn keluar daripada UMNO selepas berlaku perselisihan faham pasti beliau akan menjerit dan menangis meratapi apa yang terjadi pada UMNO hari ini. Pasti beliau tidak sanggup melihat keadaan UMNO hari ini. Begitu juga dengan Tun Razak dan Datuk Harun.

Saya merasakan UMNO masih tidak terlambat untuk diselamatkan. UMNO kini di dalam ICU. Belum menghembuskan nafas terakhir. Kita perlu untuk berusaha menyelamatkannya. Lakukanlah pengorbanan yang paling besar demi menyelamatkannya. Bagi bantuan pernafasan. Suntiklah ubat-ubat yang paling mahal dan terbaik. Lakukanlah pembedahan menggunakan teknologi terhebat yang dilakukan oleh pakar-pakar agung. Jangan pedulikan nilai yang perlu dibayar. Yang penting dapat diselamatkan. Siapa yang sanggup berkorban untuk menyelamatkan UMNO pasti akan dikenang sampai bila-bila.

Semoga Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang akan menggerakkan hati-hati kita untuk sama-sama menyelamatkan UMNO. Jika kita dipihak yang perlu memberi sokongan kita sokonglah. Jika kita di kumpulan yang perlu tinggalkan kerusi emas UMNO untuk menyelamatkan UMNO tinggalkanlah. Jika kita tukang kritik UMNO untuk terus UMNO berdiri gah, kritiklah. Lakukanlah fiungsi masing-masing.

No comments: