Tuesday, June 17, 2008

Membesar di dalam Negara yang mempunyai pelbagai organisasi yang teratur, saya tidak pernah terfikir akan terlibat dalam menangani masalah berkhalwat di antara lelaki dan perempuan di dalam rumah. Apabila memperbicarakan mengenai tangkap khalwat pasti yang terbayang di dalam kepala saya, jika ingin terlibat di dalam menangani masalah khalwat kena ‘join’ Jabatan Agama. Malam-malam pergi mengendap macam yang pernah ditegur oleh Samahatul Mufti Kerajaan Perlis ataupun tunggu laporan dari orang macam dalam cerita Perempuan, Isteri dan… Kalau tidak pun kena duduk di kawasan kampung. Pasal orang kampung pantang dengar kes-kes khalwat ni. Anak-anak muda, Tok Ketua dan lain-lain akan pergi menyergah. Silap-silap kena balun teruk separuh mati sesiapa yang terlibat. Tetapi malam kelmarin telah mengubah semua persepsi saya.
Jumaat malam sabtu yang lepas, saya seperti anak-anak muda lain. Dalam pukul sepuluh malam lepak makan-makan di Kampung Baru. Pekena nasi lemak dan Nescafe o ais di kedai Nasi Lemak Antarabangsa. Kami lepak-lepak berempat. Saudara Radzi, Amaludin (Todd) dan Azhar (Joker) turut serta. Kami duduk bersembang hingga pukul satu. Selepas itu kami berpindah lepak di ‘Down Town Cheras’. Saja jalan-jalan sambil melihat keadaan tumpuan orang ramai selepas tragedy minyak naik harga. ‘Down Town Cheras’ tidak ramai orang. Bukan kerana minyak harga tetapi demam Euro 2008. orang lebih tertumpu depan televisyen daripada mengunjung penjaja-penjaja malam.
Lebih kurang 3.30 pagi saya pulang ke rumah. Terasa amat letih sekali. Mungkin aktiviti malam tadi membawa kesan. Saya merehatkan diri di hadapan televisyen sementara menanti mata terlena. Setengah jam selepas itu, telefon bimbit saya berbunyi. Telefon diangkat. Teman saya yang menghubungi saya hanya menangis. Apa masalahnya. Saya jadi kelam kelibut. Risau. Macam-macam terfikir. Apa musibah yang telah menimpa teman saya.
Setelah teman saya dapat menenangkan diri. Dia menyatakan bahawa, ada musibah yang telah menimpanya. Kakaknya membawa teman lelaki pulang ke rumah. Kakanya masih belum berkahwin setahu saya. Darah muda saya mula menggelegak. Saya menyuruh teman saya menunggu di rumah kakaknya dan saya bersama saudara Amaludin bergegas ke sana.
Kereta MyVi saudara Amaluddin saya pandu. Pedal minyak saya tekan lebih. Biar cepat membelah kegelapan hening pagi buta. Dalam dua puluh minit kami tiba. Teman saya masih terpaku. Tidak banyak berbicara. Dia masih terkejut. Dia tidak pernah menyangka perkara seumpama ini berlaku dalam keluarganya. Hanya disangka perkara seperti itu mainan dalam drama swasta atau akasia. Simpati dan kasihan.
Setelah berbicara dan menenangkan teman saya, saya dan saudara Amaluddin mengajak dia ke rumah akaknya. Kami masuk dan duduk di sofa. Masih bersembang menanyakan situasi apa yang dilihat. Dalam sepuluh minit saya mengarahkan dia untuk mengetuk kamar kakaknya. Ingin memastikan sama ada lelaki yang dikatakan di bawa kakaknya pulang masih ada. Pada mulanya, dia agak keberatan. Setelah diarahkan beberapa kali, akhirnya dia setuju.
Pintu kamar kakaknya diketuk. Saya dan saudara Amaluddin hanya menunggu di ruang tamu. Beberapa butir perbualan kami dengar dari luar. Tidak lama selepas itu, lelaki yang dikatakan teman kakaknya keluar. Kami memperkenalkan diri. Memberi salam dan bersalaman. Masih menjaga adab-adab Islam.
Sebenarnya selepas melihat lelaki itu darah saya naik mendadak. Macam nak pukul orang. Tapi saya terfikir, kalau digunakan cara kasar takut jiran-jiran kecoh. Permintaan kawan saya jangan buat kecoh. Jadi cara lembut mesti diguna. Gelegak darah mesti dikawal. Jangan sampai membuat kecoh.
Bebrapa soalan saya ajukan. Lelaki itu sememangnya mengaku bersalah. Saya mengarahkan dia untuk keluar dari rumah itu. Padanya dia seolah-olah enggan untuk berundur. Setelah saya meninggikan sedikit suara dia bersetuju.
Setelah selesai menyelesaikan masalah itu, saya dan saudara Amaluddin pulang ke rumah kami di Sri Kembangan. Waktu itu sudah kedengaran suara Azan. Kami berhenti di RnR, sebelum Tol Puchong untuk solat Subuh. Selepas solat kami meneruskan perjalanan pulang ke rumah untuk berehat setelah hampir satu hari satu malam tidak tidur.
Kepenatan yang terasa satu badan masih memberi ruang kepada saya untuk berfikir ketika ingin melenakan mata. Mengapa perkara seperti itu berlaku. Seorang perempuan Melayu (Melayu mesti Islam) yang tinggal berjauhan dengan keluarga sanggup berbuat perkara tidak senonoh? Lelaki Melayu sanggup menuruti nafsu dengan membelakangi tata tertib agama?
Mungkin ramai mengatakan ini perkara biasa. Sudah tidak pelik dan hairan. Ia sudah menjadi ‘trend’. Budak sekolah rendah pun ada yang sudah pandai. Tetapi fikirkanlah, betapa rosaknya masyarakat kita. Siapa yang harus menegur mereka? Ibu bapa? Mereka jauh di kampung. Jabatan Agama? Malam-malam mereka tak kerja. Lagi-lagi hari cuti. Kalau buat kerja pun sekali-sekala.
Saya yang tidak pernah terfikir akan terlibat terpaksa melibatkan diri. bukan terpaksa sememangnya kewajipan. Jadi, nampaknya semua orang harus bergerak. Bangun untuk membenteras. Pemimpin keluarkan arahan dan mengatur perjalanan masyarakat agar tidak rosak. Ibu bapa terus menjaga anak-anak. Yang duduk serumah ditegur. Yang jauh dinasihat. Guru-guru terus mendidik. Dan kia, jagalah diri daripada hasutan syaitan dan Iblis.

No comments: