Friday, June 6, 2008

PELUANG KERJA DI BPR, POLIS & ASKAR SEMAKIN CERAH: HIKMAH HARGA MINYA NAIK

“Tengok la, sekejap sahaja rakyat Malaysia melenting pasal harga minyak ni. Seminggu dua senyap la”. Begitulah kata-kata teman sepejabat saya, Shahrul Nizam bin Abu Bakar. Benarkah kata-kata ini?

Adakah rakyat Malaysia akan berdiam selepas beberapa minggu ini? Hanya menyalak pada awal fenomena kenaikan harga minyak, tetapi bungkam selepas hilang bisanya. Jika diperhatikan pada keadaan sebelum ini begitulah kebiasaannya. Tidak akan berlaku pertumpahan darah seperti di Indonesia atau Negara-negara lain. Rakyat Malaysia yang penuh sopan santun dan sentiasa menjaga adat sehingga sanggup kematian anak pasti akan meredhai kezaliman pemimpin penindas. ‘Alah bias tegal biasa’.

Tapi adakah benar begitu? Rakyat Malaysia era Glokal(seperti dicanangkan oleh anakanda Tun Razak) masih berpegang pada adat sehingga sanggup kehilangan anak? S.M Salim dah ajar kita jangan biar anak mati kerana nak jaga adat. Nanti tiada siapa nak sambung adat. (seperti di dalam alunan lagunya. Semoga Allah memberi kesihatan kepada Tan Sri). Ini terbukti melalui sokongan rakyat Malaysia dengan apa yang di bawa oleh Tun Mahathir di dalam blognya, www.chedet.com, mengenai kenaikan harga minyak. Begitu juga dengan apa yang disampaikan oleh Dr Hatta di dalam Harakah Daily bahawa PAS dan beberapa NGO akan melakukan demonstarsi membantah kenaikan harga minyak sekiranya kerajaan pimpinan Pak Lah tidak menurunkan harga minyak dalam masa lima minggu ini. (sila lihat http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=014994&Itemid=85).

Tetapi adakah tindakan-tindakan itu akan berkesan untuk menurunkan harga minyak? Adakah kerajaan Pak Lah akan menarik balik kenaikan harga minyak seperti apa yang dilakukannya dengan penarikan balik larangan menjual minyak kepada pengunjung-pengunjung dari Negara jiran? Sama-sama kita lihat. Semua yang berlaku tidak ada yang mustahil pada hari ini. Jika dahulu arwah datuk saya, Haji Kayat Bin Tahir selalu akan mempertahankan kata-katanya apabila saya membuat provokasi bahawa pembangkang akan menawan negeri Johor. Beberapa tahun selepas beliau meninggal, Dr Ramli Mat Kari dapat menjadi ADUN di Senggarang walaupun disebabkan kesilapan teknikal. Hari ini, berapa ramai ADUN pembangkang di Johor? MP pun ada. Tidak ada mustahil.

Sememangnya fenomena marah dengan kenaikan harga minyak ini hanya sebentar sahaja. Apabila hujan telah membasahi bumi sejuklah panas yang membara. Masyarakat akan hidup ‘aman bahagia’ seperti hari-hari semalam. Pergi kerja, balik kerja. Pergi masjid, balik masjid.

Adakah tindakan menaikkan harga minyak ini difikirkan kesan sampingannya. Bukan masalah demonstrasi jalanan. Bukan masalah UMNO akan lenyap di muka bumi. Bukan masalah Robert Kwok tukar warganegara. Tetapi, cara hidup masyarakat yang kononnya semakin kurang dengan rasuah dan jenayah di atas ‘keprihatinan’ kerajaan Pak lah menaikkan gaji penjawat awam. Masalah rasuah dan jenayah akan subur semula. Ini kerana subsidi yang ditarik perlu di ‘cover’ melalui duit tepi ini. Kalau tidak macam mana hendak hidup. Lainlah macam pak-pak menteri! Mereka naik kereta kerajaan. Minyak kerajaan bayar.

Jadi, kita akan sama-samalah melihat betapa relevannya ‘Islam hadhari’ yang dicanang-canang oleh Pak Lah. Walaupun Samahatul Mufti perlis mengatakan dah tak ada apa-apa kesan. Benarkah ini? Berkesan apa? Nak buat Perkampungan Hadhari ada jual-jual pun orang piker lima sepuluh kali nak pergi. Naik kereta harga minyak mahal! Nak beli barang harga barang naik. Jadi tengok tv di rumah sahaja. Itupun dah kena fikir-fikir untuk dicatu. Tariff elektrik kan nak naik.

Semoga kebijaksanaan PM sebelum-sebelum ini akan melimpahlah kepada Pak Lah selagi bencana besar belum menimpa Negara. Fikir-fikir lah agar harga minyak dapat dibeli oleh pengguna Negara kita tanpa perlu ditambah dengan duit-duit haram yang hanya merosakkan agama, bangsa dan Negara.

No comments: