Wednesday, June 25, 2008

TAMAN ILMU & BUDI

Tidak ada apa yang mampu aku hadiahkan sempena sambutan ulang tahun Taman Ilmu & Budi yang ke-25. Hanya sumbangan puisi yang akan aku abadikan untuk teman-teman dan kawan-kawan. Terima kasih dariku kepada Taman Ilmu & Budi, tenaga pengajar, tenaga kerja dan semua yang berusaha. Semoga Allah sentiasa memberi rahmat kepada kita semua

TAMAN ILMU & BUDI
SALLEH ARIFF
25 JUNE 2008
CYBERJAYA

Taman itu pernah menjadi saksi
Aku dan teman-teman
Duduk tekun dan terus mendengar
Ilmu yang ingin disampaikan
Oleh cendikiawan seantero alam

Taman itu pernah menjadi saksi
Aku dan teman-teman
Belajar mengenal adat dan budaya
Dari saudara berlainan bangsa
Yang menuntut bersama-sama

Taman itu pernah menjadi saksi
Aku dan teman-teman
Dikenalkan dengan pelbagai kemahiran
Agar kami mampu berjalan
Pabila taman itu kami tinggalkan

Taman itu pernah menjadi saksi
Aku dan teman-teman
Belajar bukan bahasa ibunda
Agar kami petah berbicara
Kelak nanti di hari muka

Taman itu pernah menjadi saksi
Aku dan teman-teman
Diajar erti perjuangan dan keadilan
Agar kami menjadi insan
Yang berguna di masa depan

Kini kami menjadi saksi
Taman itu masih gah berdiri
Suku abad telah berbakti
Kemasyhurannya makin dirasai
Itulah dia taman ilmu dan budi

No comments: