Wednesday, June 18, 2008

HARI INI DALAM SEJARAH; 18 jUN

HARI INI DALAM SEJARAH; 18 jUN
Pada hari ini dalam tahun 1815 perang Waterloo telah tercetus. Ia merupakan perang terakhir di antara Nepoleon Bonaparte menentang Negara-negara Eropah yang lain. Ia tercetus di sebuah desa bernama Waterloo di Belgium. Ketika perang itu hujan turun dengan lebat dan menyebabkan askar bantuan tentera Prancis tidak dapat sampai. Akibatnya Nepoleon dan pasukannya telah kalah. Setelah perang Nepoleon telah di asingkan di Pulau St. Helen dan meninggal di sana.

Pada 18 jun juga dalam tahun 1937, Gail Godwin, seorang novelis Amerika terkenal telah dilahirkan di Alabama.beliau menuntut di University of North Carolina dalam jurusan journalis. Pada tahun 1966, beliau meneruskan pengajian di Universiti Iowa bagi mendapatkan gelaran doktor falsafah di dalam bidang sastera Inggeris. Thesis yang diajukan oleh Gail Godwin adalah sebuah novel berjudul The Perfectionist yang diterbitkan pada tahun 1970. Setelah itu, Godwin menjadi profesor di Universitas Illionis dan terus menulis novel hingga akhir hayatnya. Novelnya yang paling terkenal berjudul A Mother and Two Daughters yang diterbitkan pada tahun 1981.


Pada hari ini juga dalam tahun 1997, Necmettin Erbakan, perdana menteri turki yang beraliran Islam telah dipaksa mengundur diri oleh kekuatan tentera negara tersebut. Part Kemakmuran di bawah pimpinan Erbakan dalam pilihanraya yang dipercepatkan dalam bulan Disember 1994, berjaya menangani suara mejoriti dan membentuk kabinat aliansi. Kecenderungan Ebrakan kepada gerakan Islam melalui usahanya memperluaskan hubungan dengan negara Islam, serta penolakan hubungan dengan Israel menimbulkan tentangan dari tenteranya. Majlis Keamanan Nasional Turki yang dikuasai oleh tentera pada bulan Februari1997 mengeluarkan surat perintah kepada Ebrakan untuk menumpaskan gerakan islamisasi di negara itu. Surat itu membuatkan Ebrakan terpaksa berundur diri dan kemudiannya beliau dijatuhkan hukuman larangan aktif di dalam kegiatan politik selama lima tahun dan parti pimpinannya dibubarkan.

No comments: