Wednesday, June 25, 2008

ATLET MALAYSIA BAKAL JUTAWAN.. MISKIN SEDERHANA BAKAL KEMPUNAN

Bakal athlete Malaysia yang akan beraksi ke sukan olimpik di Beijing bulan Ogos ini akan menjadi jutawan. Ini dikatakan dapat menaikkan semangat athlete Negara untuk beraksi dengan bersungguh-sungguh dan memberi harapan yang tinggi kepada bakal-bakal athlete Negara di masa hadapan. Itulah yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri apabila menyatakan bahawa pemenang pingat emas di sukan olimpik Beijing akan diberi ganjaran satu juta ringgit.

Di dalam keadaan masyarakat Malaysia terutama mereka yang digolongkan sebagai golongan miskin dan sederhana dihambat kerisauan kenaikan harga minyak dan barang-barang, kerajaan Malaysia mula memikirkan belanja untuk memberi habuan berlipat kali ganda kepada athlete yang membawa pulang pingat emas di sukan olimpik. Hanya kerana membandingkan singapura yang memberi athlete mereka ganjaran seumpama itu keputusan itu dibuat. Adakah ini difikirkan patut?

Sebelum ini golongan artis mendapat habuan yang begitu tinggi melalui anugerah-anugerah yang diadakan. Kini golongan athlete pula mendapat keistimewaan. Mengapakah perkara seumpama ini terjadi?

Persoalan pertama yang ingin saya bangkitkan dari peruntukan wang manakah ganjaran itu akan diberi? Adakah dari poket jutawan Malaysia seperti Robert Kwok, Mokhtar Bukhari ataupun Vincent Tan? Ataukah dari kocek Perdana Menteri, Paklah, timbalannya, Najib, atau Shahrir Samad? Pasti umum dapat menjawab ‘duit rakyat’.

Mengapa diberikan ganjaran yang amat lumayan sedangkan rakyat sederhana dan miskin mengharapkan simpati bantuan dan subsidi bagi menghadapi waktu genting ini? Mungkinkah bagi menjayakan misi ‘Malaysia boleh’? Jika itu jawapannya, sejauh manakah sumbangan para athlete Negara dalam membawa pembangunan, kecemerlangan dan kejayaan Malaysia. Hanya menempa nama dipersada dunia tanpa ada memberi kuntungan sedikitpun kepada rakyat.

Jika juara pertandinga tilawah al-Quran peringkat antarabangsa mewakili Negara Islam hadhari diberi ganjaran yang terlalu sedikit mengapa athlete diberi ganjaran yang maha besar? Pasti ada yang menjawab bagi merangsang semangat dan mengelakkan perkara negative di kalangan dunia athlete. Adakah konsep Islam Hadhari tidak Berjaya dalam membentuk keperibadian mereka?

Sewaktu kenaikan harga minyak, kerajaan menyeru agar masyarakat berjimat cermat, buat kerja tepi bagi menambah pendapatan dan macam-macam lagi. Tetapi mengapa kerajaan membuat tindakan seolah-olah tidak ada masalah kewangan meruncing di dalam Negara? Biarlah rakyat miskin dan sederhana semakin merempat agar gah nama Negara di persada dunia.

Jika ganjaran pingat emas ingin dibandingkan dengan Singapura mengapa harga minyak tidak ingin dibandingkan dengan Negara yang setaraf dengan Negara pengeluar harga minyak? Pasti para pemimpin Negara ada jawapannya. Mereka kan ketua.

Sebagai individu yang tidak mampu berbuat apa, melainkan menyuarakan pendapat melalui cara ini, saya hanya ingin berpesan agar takut kepada Allah. Kuasa bukan bermakna kita berkuasa. Ini kerana Yang Maha Kuasa sentiasa memerhatikan kita. Pangkat bukan untuk bermaharajalela melainkan menjadi hamba kepada rakyat jelata.
Fikir-fikirkanlah tindakan yang dibuat agar tidak menjadi bahan bakar di neraka yang amat digeruni.

No comments: