Friday, June 27, 2008

BENARKAH APOLLO HARAM?

Sewaktu kecil-kecil dahulu saya amat gemar memakan ‘jajan’ (makanan ringan). Antaranya gula-gula tarik, sagoon dan ais krim Malaysia. Walaupun ibu bapa mengawasi tidak membenarkan makan di rumah, tetapai sewaktu sebelum dan selepas sesi persekolahan saya pasti akan membelinya menggunakan wang saku yang ibu bekalkan.

Seingat saya jajan-jajan yang saya gemar makan itu tidak ada tertulis ramuan yang digunakan, tarikh luputnya dan nama pengilang. Saya pun pada waktu itu tidak pernah hirau atau prihatin untuk meneliti semua itu. Janji sedap, manis dan mampu dibeli.

Setelah umur meningkat dan kesedaran untuk memilih makanan halal dan bermutu barulah saya prihatin terhadap ramuan yang digunakan, siapa pengilangnya, tarikh luputnya dan mesti memiliki logo halal. Tambahan pula pernah bertugas di bahagian pensijilan Halal Malaysia.

Kesedaran yang meningkat ini membuat saya agak terkejut apabila menerima kiriman emel dari teman yang saya kenali yang menyatakan bahawa produk keluaran Apollo tidak halal. Benarkah ini?

Takut untuk bersetuju atau menolak saya cuba membuat sedikit pencarian maklumat menggunakan bantuan yang disediakan oleh Bahagian Halal Malaysia dan rujukan-rujukan saya mengenai makanan dan bahan-bahan ramuan disertakan ilmu agama yang saya miliki serba sedikit.

Dalam sibuk mencari maklumat dan kajian mengenai kesahihan emel tersebut, saya teringat sepotong ayat al-Quran di dalam surah yang pernah saya hafal dahulu.

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan”

(surah al-Hujuraat:6)

Gemantar saya apabila merenung ayat tersebut. Benarlah, jika saya tidak selidik maklumat tersebut pasti akan membawa keburukan kepada syarikat Apollo. Ya Allah! Lindungi hambaMu ini dari menyebarkan fitnah dan menabur fitnah.

Kandungan emel tersebut adalah seperti berikut;

Saya ingin menasihati anda semua supaya berhenti membeli semua keluaran Apollo Food Industries terutamanya ibubapa yang selalu membeli makanan seumpama layer cake, choco stick dan sebagainya yang selalu keluar iklan di TV . Kejadian ini berlaku kepada saya sendiri. Saya selalu juga membeli apollo layer cake dlm kuantiti yg banyak untuk anak2 saya sebagai makanan ringan. Ana k2 juga selalu mendapat product Apollo setiap kali ada majlis harijadi disekolah (goodie bag yg disediakan oleh parents kepada birthday girl/boy tersebut).
Selama ini saya ingatkan product Apollo ni HALAL sebab keluar kat TV..kalau tak halal, takkan TV boleh lepas ye tak? Nak jadikan cerita, suatu hari, saya membeli APOLLO CHOCOLATE LAYER CAKE yg plastik pembungkusnya berwarna kuning . Ana k2 sempat makan sorang satu. Entahlah, sudah menjadi tabiat saya, suka membaca ingredient yg tertera pada pembungkus makanan, hatta ubat gigi, syampoo dan sebagainya, saya juga suka membaca. Mungkin saya mengambil langkah berjaga2 agaknya.
Tetiba saya terpana bila apa yg saya takuti akhirnya terjadi kepada saya & keluarga sendiri... APOLLO layer cake yg saya beli mengandungi Emulsifier 471, yg kita sudah maklum, mengandungi unsur babi..
Astaghfirullah.. Astaghfirullah.. Astaghfirullah.. banyak kali sayaberistighfar, kerana anak2 saya sudah memakan cake tersebut. terus memberitahu mereka supaya jgn lagi memakan APOLLO... APOLLO HARAM DIMAKAN !
Saya sertakan SCAN FILE pembungkus APOLLO yg saya maksudkan... Maaflah kerana Black & White kerana saya x ada scanner kaler.
Saya harap kawan2 sume tolong sebarkan kepada jiran2, kawan2 seagama supaya memesan kepada anak2 kita, jgn lagi memakan product apollo ini.. Bukan saja Apollo Chocolate layer cake, tapi kita patut BANNED semua product keluaran APOLLO kerana semua productnya dikilangkan dikilang yg sama, mesin yg sama, bercampur yg halal dan haram...
Yang buat saya paling sedih, Ada logo HALAL pada plastik pembungkus APOLLO tersebut...
Marilah kita sama2 membenteras penipuan ini dan semoga Allah ampunkan dosa2 kita yg telah termakan benda haram ni...
Emulsifiers yg HARAM:
120,141,160( A), 1,252,300, 301,422,430, 431,434,435, 436,441,470, 471,472(AE) ,473~477, 481~483, 491,494,542, 570,631,635, 920 beur & RENNET....
Regards,
Mama
Rawang


Benarkah? Apa yang mampu saya katakan setelah membuat beberapa pemeriksaan dan pencarian mengenai kesahihan emel ini adalah ia fitnah semata-mata dan penyebar fitnah ini seorang yang amat jahil mengenai bahan tambahan di dalam makanan. Adakah ia bertujuan ingin merosakkan nama baik syarikat pengeluar itu? Atau adakah ia ingin mengotorkan kredibiliti Bahagian Hub Halal Malaysia yang memberi pengesahan halal? Hanya Allah yang tahu.


Untuk pengetahuan bersama produk Appolo Chocolate Layer Cake merupakan produk buatan syarikat APOLLO FOOD INDUSTRIES (M) SDN. BHD. Telah mendapat pengesahan halal daripada Bahagian Hub Halal JAKIM. Sijil pengesahan halal bagi produk ini akan tamat pada 30 Oktober 2010.

Sememangnya salah satu bahan ramuan bagi produk tersebut adalah Emulsifier 471 (E471). Syarikat mendapat bekalan bahan ini daripada syarikat yang sememangnya telah mendapat pengesahan halal. E 471 yang dibekalkan adalah dari sumber bahan kimia.

Kekeliruan timbul pada sebahagian masyarakat mengenai E471. Ramai yang menyangkakan ia adalah satu bahan ramuan hasilan dari babi ataupun haiwan yang tidak halal. Ini merupakan satu dakwaan tidak tepat.

E471 merupakan salah satu dari bahan pengimulsi. Ia digunakan dalam pembuatan bagi membolehkan dua bahan yang tidak boleh bercampur seperti air dan minyak bersatu. Ia digunakan di dalam pembuatan roti, kek, margerin, ais krim, frozen dissert dan lain-lain.

Ia dihasilkan daripada lemak sintetik yang terhasil daripada glycerol dan asid lemak semulajadi. Kebanyakannya daripada sumber tumbuhan. Ia juga boleh dihasilkan daripada sumber haiwan

Dalam pemeriksaan sumber bahan ramuan bagi mendapat pengesahan halal, E471 disenaraikan sebagai bahan kritikal. Ia bagi memastikan bahawa E471 yang digunakan sememangnya dari sumber bahan halal. Ini kerana ia boleh dihasilkan melalui bahan kimia dan lemak haiwan. Lemak haiwan juga boleh didapati dari sumber yang halal dan tidak halal.

Kesimpulannya, produk Appolo Chocolate Layer Cake telah disahkan halal oleh Bahagian Hub Halal, JAKIM dan sememangnya halal dan tidak ada percampuran dengan sumber tidak halal.

Selain daripada itu pengirim emel telah mendakwa rennet dan E120,141,160 dan banyak lagi adalah haram. Ini satu dakwaan yang salah dan tidak berilmu. Bahan-bahan yang disebutkan merupakan bahan-bahan tambahan yang mungkin dari sumber tidak halal dan halal.

Jadi, janganlah mudah berhukum dan menyebarkan maklumat yang tidak tahu kesahihannya. Ingatlah pesanan Allah agar jangan menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.

13 comments:

Unknown said...

Org Jakim kata halal, aku percaya!

Anonymous said...

Terima kasih banyak banyak... :) :D

Anonymous said...

fuh.....setelah lama search pasal apolo ni.. akhirnya lega baca dh kata sah dri Jakim.. tq

Unknown said...

Sebaiknya kita harus berwaspada dgn ape yg di sampaikan. Anda dari suaralabuan sendiri tidak pasti bahan halal atau halal, banyak 'kemunkinan'.

Unknown said...

Jika was2, baik tinggal kan

Unknown said...

Jika was2, baik tinggal kan

izuan said...

Syukran

Anonymous said...

Jakim kate cadbury halal tapi time promote bagitau cadbury halal xde pon dorg makan..citu pn leh agak..halal sebab dah baya.pape pn senang cer, makan yang kompom halal..ayam pelihara sdri, xbyk choice tp at least tau asal usul

Anonymous said...

http://www.food-info.net/uk/e/e471.htm

Unknown said...

Walaupun telah ada org yg backing halal..aku tetap x akan makan kek apollo tersebut. Sbb banyak sangat kaki ampu skrg..tq

Unknown said...

Walaupun telah ada org yg backing halal..aku tetap x akan makan kek apollo tersebut. Sbb banyak sangat kaki ampu skrg..tq

Anonymous said...

Awas untuk tukang blogger yang buat berita hoax mcm ni...silap haribulan kena makan saman dengan syarikat perusahaan Apollo..

Poslaju sial said...

Tengah baca depan rak apollo ni ... teringin nak mkn tp better buat research dlu .. so aku jadi beli laa ni.. tu je nk ckp