Tuesday, July 1, 2008

SAIFUL BUKHARI, ANWAR IBRHIM; SIAPAKAH YANG TERANIAYA & DIANIAYA

Mendengar berita mengenai dakwaan Saiful Bukhari bahawa dia diliwat oleh mantan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim menaikkan bulu roma sungguh. Takut terlibat di dalam mereka yang bersekongkol dengan menabur fitnah atau mereka yang tidak membela orang yang teraniaya (diliwat).

Benarkah Saiful Bukhari diliwat oleh Anwar Ibrahim? Jika benar, apakah dalil-dalil untuk membuktikannya? Untuk mendengar pengakuan daripada Saiful Bukhari sahaja ia merupakan satu tindakan yang tidak adil. Tidak adil di sisi Islam. Anwar orang Islam, Saiful Bukhari juga Islam. Jadi keadilan secara sudut pandangan Islamlah perlu diguna pakai.

Menurut dakwaan bekas teman-teman sekuliah Saiful Bukhari, dia seorang yang tidak boleh dipercayai. Digelar sebagai musang. Gila ‘glamour’ dan bercita-cita untuk mendapat publisiti ‘hebat’ di persada politik Negara. Pernah menduduki kerusi Timbalan Presiden MPP Uniten sesi 2006/2007, dibuang dari institusi yang mulia itu kerana kemerosotan yang amat teruk dalam bidang pelajarannya. Ini satu penilaian yang terbaik untuk didengar, kerana mereka semua adalah rakan-rakan sekuliah yang mengenali dan mengetahui mengenai perangai, peribadi dan tingkah lakunya. Sama seperti para perawi hadith, untuk mengetahui keperibadian bagi menjadikan dia seorang yang thiqah, pandangan dan kata-kata teman-teman dan kenalan perlu di ambil kira.

Walaubagaimanapun, dakwaan Saiful Bukhari tidak boleh dipandang lekeh atau hina. Jika sememangnya dia diliwat satu pembelaan perlu diberikan. Tetapi adakah dia diliwat secara rela atau paksa? Jika secara paksa itu merupakan satu pencabulan. Maruahnya akan tergadai. Bukan sekadar dia sahaja, tetapi ibu yang melahirkannya, bapa yang membesarkannya dan sanak saudara pasti akan tercabut maruah mereka. Mana hendak letak air muka. Seperti dipalit ke muka tahi babi yang amat busuk dan najis sekali. Bagaimana pula jika secara rela dan suka? Sememangnya dia membenarkan atau mengoda peliwat untuk meliwatnya? Atau dia memasang perangkap agar peliwat yang termakan ‘ubat ghairah’ agar meratah tubuhnya? Ini semua hanya dapat dijawab oleh Saiful Bukhari sendiri. Tetapi, dia harus ingat bahawa Allah mengetahui segala perbuatan yang berlaku.

Bagi Anwar Ibrahim yang pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Presiden ABIM dan macam-macam lagi jawatan menafikan sekeras-kerasnya tuduhan Saiful Bukhari. Beliau tidak mengaku melakukan perbuatan Kaum Luth itu. Jika benar beliau tidak melakukan, maka kita bersyukur kerana seorang yang pernah menduduki kerusi organisasi dan institusi berjenama Islam tidak melakukan perbuatan keji itu. Beliau harus membela diri bersungguh-sungguh dan menafikannya.

Tetapi, bagaimana pula sekiranya ia sememangnya terjadi. Meliwat secara sedar atau tidak sedar. Ia berkemungkinan. Tidak ada perkara mustahil di dalam dunia ini. Asaari Muhammad yang berserban dan berjubah sanggup merapu di dalam bicara agamanya. Mengapa tidak bagi orang lain. Jika Anwar benar-benar melakukannya secara sedar, maka takutlah dengan Allah. Jangan jatuhkan maruah organisasi dan institusi berjenama Islam yang pernah disandanginya. Pasti mereka yang berada di organisasi dan institusi itu akan merasa sebak dan kecewa. Bagaimana pula jika ia merupakan perbuatan diluar kawalannya. Beliau meliwat dalam keadaan tidak sedar diri. Diberikan ‘ubat perangsang nafsu’ agar dia melakukan dalam keadaan tidak sedar tanpa rela. Itu merupakan satu penganiayaan. Islam tidak menghukum orang yang melakukan perbuatan salah dalam keadaan tidak sedar bukan berpunca sepertinya. Jika berpunca darinya sendiri seperti mabuk arak lain cerita pula.

Mungkin kedua-dua pihak tidak bersalah. Anwar difitnah dan Saiful Bukhari diancam. Saiful Bukhari yang baru hidup tidak sampai suku abad diarahkan untuk melakukan perbuatan terkutuk itu bagi melindungi nyawanya, hartanya, agamanya, nasabnya dan maruahnya. Entahlah. Sekiranya ia benar, maka dia dalam golongan mereka yang dalam keadaan darurat. Tetapi, ada sifirnya di dalam Islam. Darurat mana yang lebh teruk. Sekiranya menyelamatkan dirinya lebih penting maka dia perlu melakukannya walaupun tanpa rela. Tetapi sekiranya, perbuatannya itu akan memberi kemudaratan yang amat dahsyat, kehancuran hidup seorang mantan TPM, masyarakat bergaduh dan macam-macam lagi maka perlulah Saiful Bukhari mengirbankan dirinya, hartanya, nasabnya atau apa-apa lagi kerana ada ganjaran di sisi Allah.

Jika kita katakan kedua-dua mereka tidak terlibat dalam perkara terkutuk siapa pula ‘director’nya. Pastilah ada. Itulah bapa fitnah yang mengatur dan merancang semua cerita ini. Mengarahkan Saiful Bukhari membuat laporan palsu dan menjadikan Anwar ibrahim di dalam gelombang putting beliung yang amat dahsyat. Ia mungkin boleh dilakukan oleh konco-konco Barisan Nasional, Pakatan Rakyat atau mereka yang berkecuali.

Konco-konco BN mungkin atas agenda menjatuhkan dan menghancurkan kerier politik beliau. Pakatan Rakyat mungkin atas dasar mencari simpati agar pembelaan mega ke atas Anwar akan mendapat simpati dan menjayakan motif politik mereka. Manakala mereka yang berkecuali mungkin atas menghancurkan barisan kerajaan dan memusnahkan kekuatan politik Pakatan Rakyat yang mula bersinar. Ia mahu melaga-lagakan dua pihak agar boleh membuka langkah bergerak maju setelah kedua-dua gajah ini bertarung. Entahlah? Hanya Allah sahaja yang tahu.

Semua ini hanya dapat diserahkan kepada Allah. Tidak ada sesiapa yang boleh kita bergantung dalam mencari kebenaran. Hanya Allah yang mengetahui kebenaran sama ada yang zahir mahupun tersembunyi. Bahkan Nabi sendiri tidak mengetahui perkara tersembunyi.

Anwar Ibrahim dan Saiful Bukhari nampaknya perlulah mengangkat sumpah demi nama Allah. Sekiranya dakwaan Saiful Bukhari itu benar, bersumpahlah bahawa dia benar. Jika, ia satu pendustaan maka dia akan dicelakakan oleh Allah di dunia dan akhirat. Begitu juga Anwar Ibrahim. Jika beliau tidak melakukan, maka nafilah dan bersumpahlah. Jika dia melakukan maka kecelakan di dunia dan akhirat akan diterimanya sebagai pembalasan. Itulah apa yang diajar oleh Islam.

Sebagai pemerhati maka tidak perlulah kita membenarkan atau menafikan ini semua. Jika dakwaan Saiful Bukhari benar, golongan yang menuduhnya berdusta pasti telah melakukan penganiayaan yang amat dahsyat. Sedangkan Islam melarang kita menganiaya orang lain. Itu juga yang diselitkan di dalam prinsip Islam Hadhari. Begitu juga bagi pihak Anwar ibrahim, jika dia tidak melakukan pastilah pihak yang mengiyakan dakwaan Saiful Bukhari akan menjadi golongan pemfitnah. Perbuatan fitnah lebih dahsyat daripada membunuh. Walllahu a’lam.

No comments: