Tuesday, November 3, 2009

W.P LABUAN: PULAU BUKU MAHAL DAN SUKAR DIPEROLEHI

Bertugas di W.P Labuan merupakan satu cabaran yang paling besar dalam arena alam pekerjaan. Tidak pernah sewaktu dahulu ketika masih belajar mahupun mula bekerja terfikir akan bertugas di pulau mutiara borneo ini. Walaubagaimanapun cabaran ini perlu saya harungi demi menilai diri sendiri. Sama ada saya mampu untuk menghadapi ataupun sebaliknya.

Walaupun telah bertugas di sini lebih setahun (satu tahun dua bulan) ia tetap bermain di minda untuk kembali ke semenanjung. Bertambah lagi apabila pihak Jabatan mengeluarkan tawaran untuk sesiapa yang ingin memohon pertukaran walaupun ada beberapa syarat yang saya fikirkan cukup masuk akal dalam era Rakyat Didahulukan..Pencapaian Diutamakan ini.

Tetapi apa yang agak mengecewakan saya berada di sini dan satu cabaran yang besar adalah bahan bacaan yang amat sukar didapati berbanding di Semenanjung dan harganya lebih mahal. Mengapa ini berlaku?

Jika kerajaan mampu untuk menyelaraskan harga makanan di semenanjung dan di sini (walaupun harga ayam terlalu mahal di Labuan) tetapi harga-harga makanan minda terlalu jauh berbeza. Jika diperhatikan harga buku-buku di Labuan lebih mahal dibandingkan dengan harga di Sabah dan Sarawak. Ini mungkin kerana tidak tercatat pada buku tersebut harga W.P Labuan. Hanya tercatat harga semenanjung, Sabah dan Sarawak. Terkadang ada juga harga untuk Brunei. itu yang membuatkan peniaga meletakkan harga sendiri.

Dalam era untuk melahirkan masyarakat inovasi, saya merasakan bahawa santapan minda amat penting. Ini kerana inovasi hanya akan terhasil melalui pengembaraan minda. Iaitu melalui banyak membaca. Tetapi, amat malang bagi saya kerana terpaksa berhadapan dengan krisis buku sukar untuk didapati dan harga yang terlalu mahal.

Langkah yang terpaksa saya ambil hanyalah dengan membeli belah buku-buku dengan jumlah yang banyak apabila berkunjung ke semenanjung sama ada atas urusan mesyuarat, bengkel atau kembali ke kampung halaman. Bebanan membawa buku yang agak berat apabila membeli dalam kuantiti yang banyak disamping pakaian dan lain-lain selalu mengakibatkan saya takut berat berlebihan dan dikenakan caj barang-barang apabila menaiki kapal terbang.

Mengapa ini berlaku? Sepatutnya dan sewajarnya, W.P Labuan termasuk Sabah dan Sarawak tidak boleh dianaktirikan dalam hal-hal bahan bacaan ini. Kerajaan seharusnya perlu memikirkan permasalahan yang sebenarnya amat besar. Santapan minda untuk melahirkan masyarakat berilmu.

Pasti ada yang memperkatakan kenapa tidak saya menggunakan perkhidmatan perpustakaan awam yang ada di Labuan? Benar, di sini ada perpustakaan. Ia adalah di bawah Perbadanan Labuan (Perbadanan yang cukup baik pada saya). Tetapi buku-buku di situ tidak banyak dan kurang variasi.

Jika harga rokok dinaikkan saban hari kerana ingin menjadikan ia barang yang sukar didapati dan mungkin boleh menurunkan bilangan pesakit akibat, mengapa tidak subsidi buku diberikan untuk menjadikan harga buku di sini seperti di semenanjung.
sekiranya ingin memaksa peniaga menjual harga yang sama di sini dan sememnanjung pasti mereka enggan memandangkan kos penghantaran buku ke Labuan memerlukan kos perbelanjaan yang besar. Jadi kerajaanlah yang harus membantu. Beri sabsidi kepada buku. tidak terkecuali akhbar utama iaitu Berita Harian, Utusan Malaysia dan NSTP.

Selain daripada masalah buku yang mahal dan sukar didapati, amat sangat mendukacitakan saya, apabila banyak kedai-kedai menjual buku dan majalah antarabangsa yang berupa salinan photostat (satu helai photostat 10sen). Ini bukan satu fitnah atau kata-kata liar. Silalah berkunjung ke Ujana Kewangan yang menjadi kemegahan W.P Labuan. Dua buah kedai buku yang dimiliki oleh seorang mamak dan seorang Melayu (mungkin) ada menjual majalah fotostat. Di tempat lain juga ada. Bukankah itu satu jenayah?

Jadi, apa yang saya amat sangat mengharapkan agar ada pihak yang membuka mata. Sekiranya perlu Ahli Parlimen di Sabah yang lantang bersuara di Parlimen dapat menyuarakan hal ini. Saya yakin warga Sabah, Sarawak dan Labuan juga mengharapkan benda yang sama seperti saya. Bukan sekadar makanan fizikal diberikan harga yang sama. Tetapi makanan minda turut dibutuhkan sekali. Bak kata Nabil Raja Lawak... Lu Fikirlah Sendiri...

3 comments:

Unknown said...

Terfikir kau di Labuan , teringat filem Duyung! haha. Aku rasa sebab itulah elaun kau di sana tinggi! Sabarlah ya:)

NC said...

Saya bakal bertugas sebagai pendidik di labuan hari isnin ini. Agak gusar bagaimana harus menjalani kehidupan di sana. Tentang buku, sekarang kota kinabalu dah ada beberapa kedai buku, tp tiada rangkaian MPH atau Borders. Di 1B ada Harris dan Times. Ha

Deana April said...

Masyarakat Labuan kurang membaca. Itu juga satu faktor kenapa sukar mendapat bahan bacaan di sini.