Wednesday, November 11, 2009

TERUS MEMBARA...

Pada mulanya saya menyangka isu penangkapan Dr. Asri kerana dikatakan mengajar tanpa tauliah hanya isu yang akan hangat sementara sahaja. Setelah dua atau tiga hari ia akan mula dilupakan dan ghaib dari perhatian masyarakat. Tetapi jangkaan saya meleset. Ia terus dibualkan tidak kira tempat dan masa. Hingga ada juga beberapa orang teman yang betanya atau membuka bicara berkaitan isu ini kepada saya. Saya yang merasakan ia sebagai isu penting tetapi tidak perlu dihangatkan hanya lebih suka tersenyum dan mendengar respond rakan-rakan sahaja.

Tetapi apa yang lebih menarik perhatian saya sejak isu penangkapan tanpa didakwa itu adalah peluang untuk memperbahaskan banyak berkenaan satu terma kabur di kalangan masyarakat iaitu terma ‘Wahabi’ dikalangan banyak pihak. Ia dibahaskan secara terang dan nyata dan tanpa lakonan yang perlu dipentaskan dengan pelbagai kostum dan pelakon pembantu yang suka tidak mengikut skrip tuan ‘director’.

Ada dituduh sebagai puak Wahabi. Tetapi menafikan keras bahawa mereka bukan puak itu. Ada yang memberi definisi terma ‘Wahabi’, tetapi definisi yang diberikan semakin mendatangkan kemusykilan di kalangan masyarakat. Ada mengatakan mereka sesat tetapi banyak juga pihak yang sumber dan kata-kata mereka ibarat mutiara keluar dari mulut menyetakan sebaliknya. Entahlah... apa sudah jadi ni.

Walaubagaimanapun, saya cukup berminat dengan beberapa orang penulis blog yang cukup banyak menyumbangkan ilmu melalui penulisan di blog-blog mereka berkenaan terma ‘Wahabi’ itu. Ada blogger yang datang bersama hujah-hujah ilmiah dan bukti-bukti sejarah dalam memperkatakan berkenaan perkara itu. Ada juga yang datang hanya dengan cerita ala-ala Pak Pandir dan Mak Andeh dan macam-macam lagi.

Cuma satu sahaja yang saya rasakan amat perlu diserapkan di dalam akal dan perasaan kita berkenaan perkara ini. Tidak lain dan tidak bukan ‘GUNA AKAL YANG SIHAT’. Nilailah semua apa yang dihidangkan. Jangan terus ‘ngap’ sahaja. Lihat dari mana sumber maklumat yang diberikan dan fahami cerita sejarah lalu dengan sejelas-jelasnya.

Akhir kalam, teringat saya dengan sepotong ayat al-Quran yang sering dibacakan oleh Khatib pada hari Jumaat iaitu; “Apabila kamu berbantah-bantah pada sesuatu perkara, Kembalilah kepada Allah dan Rasul”. Ayat itu cukup jelas untuk mencari jalan kebenaran dan penyelesaian. Bukan kembali kepada tukang puji. Bukan kembali kepada tukang kutuk. Hanya Allah dan RasulNya sahaja.

No comments: