Monday, November 2, 2009

BEKAS MUFTI PERLIS DITANGKAP JAIS

Semangat 1Malaysia yang dibawa oleh Y.A.B benar-benar telah mula menunjukkan kejayaan dan dapat dilihat melalui penahanan terhadap bekas mufti Perlis, Dr. Mohd Asri. Tidak kira fahaman politik serta pangkat bebrapa nama yang tidak asing lagi dipersada Negara dating ke mahkamah menemani Dr. Asri bagi member sokongan. Sekiranya semangat ini dapat dibawa ke semua perkara alangkah baiknya. Pasti kemakmuran dan kesejahteraan akan dapat dikekalkan .
Walaubagaimanapun, saya suka dengan peribahasa yang selalu diulang-ulang oleh ibu saya sejak saya masih kecil lagi. Di mana bumi dipijak di situ langit di junjung. Karan Singh Walia pun rasanya pernah mengucapkannya ketika membuat liputan berita. (saya amat suka dengan cara beliau membuat liputan).

Walaupun Dr Asri bekas mufti Perlis, beliau sepatutnya harus akur dengan peraturan dan undang-undang yang diamalkan oleh Kerajaan Negeri Selangor. Mesti ada tauliah yang diiktiraf oleh Kerajaan Negeri sekiranya ingin membuat ceramah atau mengajar. Rasanya tidak sukar untuk beliau mendapatkannya.

Memohon tauliah bukan bererti Kerajaan Selangor tidak mengiktiraf ilmu Dr. Asri yang banyak, tetapi ia sebagai prosedur sahaja. Bagi menjadi contoh kepada semua masyarakat. Agar semua akan akur. Macam orang ongin membawa kereta. Walaupun pakar sekalipun dan juara race dia perlu ada lessen memandu untuk membawa kereta di jalan raya. Lainlah kalau mahu membawa kereta langgar di taman tema kanak-kanak. Naik sahaja tak kira ada lessen atau tidak.

Selain daripada itu, satu kajian perlulah diteliti oleh bukan sekadar kerajaan Negeri Selangor tetapi semua kerajaan negeri berkenaan tauliah mengajar agama ini. Permudahkanlah urusannya. Jika sememangnya seseorang itu amat layak dan sudah masyhur namanya. Jika seorang bekas mufti kerajaan negeri contohnya tidak perlulah disukarkan permohonannya sama seperti saya ini.

Sebagai renungan kita bersama, janganlah kita cepat melatah dan menuduh tindakan JAIS sebagai bodoh dan bangang serta janganlah kita mencemuh apa yang terkena ke atas Dr. Asri. Kita ada undang-undang dan peraturan bukan macam Tarzan di hutan. Jadi, biarlah undang-undang yang berbicara. Kita Cuma mendengarkannya. Sekiranya undang-undang tersebut terpesong daripada Al-Quran dan As-Sunnah yang benar maka ajaklah saya sekali untuk kita perangi ia bersama.

No comments: