Saturday, November 21, 2009

Apabila isu Wahabi a.k.a Salafi a.k.a Kaum Muda dan seangkatan dengannya hangat semula diperkatakan dan mendapat perhatian saya menganggap ia perkara baik. Ada golongan yang mempertahankan tak kurang juga golongan yang menyatakan mereka membongkar ‘temberang’ kumpulan tersebut. Banyak blog-blog yang aktif menenyeh dan menggasak team tersebut. Antaranya blog seorang penjawat awam yang namanya semakin femous iaitu Saudara Zamihan Mat Zin melalui blog Akidahtul Tanzih (http://al-ghari.blogspot.com/. Tak kurang banyaknya juga blog yang mempertahankan seperti blog teman sekuliah saya dahulu M.K.A (http://abusyuaib.blogspot.com). Ia semua berlaku berdasarkan kepada pendapat dan pegangan mereka.

Melihat senario ini, teringat saya di dalam Jurnal Edisi Khas berkenaan Islam Hadhari yang dikeluarkan oleh JAKIM sewaktu Islam Hadhari cukup popular. Tun Pak Lah dalam satu nukilannya di Jurnal tersebut ada menyatakan bahawa Islam berlaku perbezaan di mana-mana adalah disebabkan oleh penafsiran ulama. Sebab itulah ada negara yang agak keras pandangan mereka terhadap Islam dan ada juga negara yang gambaran Islam mereka adalah Liberal. Tidak terkecuali yang Islamnya bergambarkan sekular. Mereka semua itu percaya itulah yang benar dan tepat. Ia terhasil kerana tafsiran ulama. (Sekadar apa yang teringat sahaja. Teks sebenar boleh rujuk sendiri di dalam Jurnal tersebut).Begitulah apa yang disampaiakan oleh Tun Pak Lah.

Apa yang dinyatakan oleh Tun Pak Lah sebenarnya penuh dengan hikmah. Ia perlu direnung dan diteliti. Puak yang menentang golongan Wahabi ini percaya pendekatan golongan tersebut tidak tepat. Begitu juga puak yang mempertahankan. Mereka merasakan apa yang dibawa adalah tepat. Ia semua berlaku berdasarkan pemahaman masing-masing.

Cuma apa yang amat dikesali melalui fenomena ajaib ini di negara kita sekarang. Ia seolah-olah akan mengulang sejarah lampau dan meniru apa yang berlaku di negara-negara lain. Perpecahan di kalangan umat Melayu (Pada saya semua umat Melayu di Malaysia adalah Islam berdasarkan Perlembagaan Persekutuan). Adakah itu akan memberi keuntungan? Adakah ia akan menjayakan misi 1Malaysia? Semua pasti ada jawapannya.

Berkenalan dengan teman-teman yang merasa bahang apabila mendengar group yang digelar Wahabi dan berbincang dengan mereka beberapa isu agama tidak pernah menyebabkan saya taksub untuk terlibat sama mencaci group yang digelar Wahabi. Begitu juga dengan group yang digelar Wahabi. Mereka tidak pernah memaksa untuk membenci group yang menentang mereka ataupun bertaqlid buta kepada pandangan dan bawaan mereka. Pada saya mereka semua bagus. Cuma yang tak bagus apabila ada yang kutuk mengutuk dan menghina peribadi.

Saudara Zamihan, salah seorang yang aktif membongkar ‘temberang’ Group Wahabi, saya amat gemar mendengar tazkirah yang diberikan (sewaktu Halal Hub Dept. menumpang di ILIM, selepas mengaji hari Jumaat, kerap beliau memberi tazkirah dan pernah memberi peluang kepada saya memberi tazkirah). Beliau penuh dengan hikmah dalam menyampaikan pesan. Beliau gemar membuat perumpamaan amalan dengan sukan bola sepak dan lumba kereta. Pendekatan yang cukup baik untuk menarik perhatian audience.

Tidak kurang juga mantan Mufti Perlis, Dr Asri. Saya agak kagum apabila saya mula melangkah ke Pusat Matrikulasi, UIAM dan berpeluang mendengar ceramahnya. Apa yang saya mampu katakan. Hebat betul Pak Syeikh ini dalam memperkatakan mengenai ilmu. Kemudian kerap juga saya menghadiri siri-siri ceramah beliau sepanjang saya berada di UIAM. Beliau telah banyak membuka minda saya.

Jadi, apa yang boleh disimpulkan, fenomena yang lebih dasyat daripada fenomena H1N1 ataupun tsunami di Kedah dulu dapatlah diselesaikan dengan baik. Satu sahaja yang perlu diingat seperti apa yang Khatib sebut waktu Khutbah... Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul dan Ulul Amr, sekiranya berbantah-bantah dalam satu perkara, kembalikannya kepad Allah dan Rasul.

No comments: