Thursday, November 12, 2009

CHARLES DARWIN... Hmm.....

Charls Darwin satu nama yang cukup jelik untuk disebut oleh ramai dikalangan kita. Bukan sekadar umat Islam sahaja tetapi ramai juga yang bukan beragama Islam ‘loya tekak’ untuk menyebutnya. Ini semua berpunca daripada teori ‘gila’ beliau yang mempunyai cukup ‘power’ meledakkan pemikiran manusia sehingga hari ini. Teori yang diilhamkan oleh beliau tidak lain dan tidak bukan adalah TEORI EVOLUSInya.

Siapa sebenarnya Charles Darwin? Mengapakah dia harus dihina dan dikutuk sahaja tanpa perlu melihat sedikitpun nilai ilmu yang dibawa? Adakah kerana teorinya yang kontra daripada majoriti umat, maka apa yang dihidangkan olehnya haram untuk direnungi kita bersama dan untuk anak-anak kita?

Seperti apa yang saya tahu, Teori evolusi yang dicetuskan oleh Darwin bukan merupakan teori yang muncul setelah duduk-duduk berfikir sehari atau dua hari. Tetapi ia terhasil, hasil daripada pengembaraan beliau yang lama. Sekiranya tidak silap lima tahun. Pelayaran itu bukan sahaja melibatkan masa yang lama tetapi ia turut melibatkan kos kewangan dan juga bekalan-bekalan ilmu saintifik. Jadi, ia merupakan satu penyelidikan bermatlamat dan mencari sesuatu dapatan.
Adakah teori yang dibawa oleh Charles Darwin itu salah? Pada saya ia tidak salah. Mengapa harus menyalahkan apa yang telah dihasilkan, hasil penat lelah seseorang. Ia harus dipuji kerana semangatnya. Dipersalahkan merupakan sesuatu yang amat mengguris hati apatah lagi sekiranya kita melakukan sesuatu dengan usaha yang ‘gila babi’. Teori ia hanya sekadar teori. Betul atau salah tidak patut wujud kepada sesuatu teori. Apatah lagi sesuatu teori yang dihasilkan, hasil kajian secara scientific. Mungkin tersilap sahaja. Silap itu boleh jadi kerana, silap mengambil sempel atau sebagainya.

Sebagai contoh teori yang dipaparkan oleh Darwin berkenaan manusia berasal daripada ape. Perlukah kita yang dibekalkan akal dan wahyu al-Quran serta kalam-kalam Nabi s.a.w harus mudah melenting apabila mendengarkannya. Menyalahkan membabi buta tanpa memikirkan ia boleh merencatkan usaha percambahan ilmu pengetahuan. Jangan capat melatah.

Allah mengatakan manusia berasal daripada Adam yang diciptakan daripada tanah liat. Ia jelas di dalam al-Quran. Cuma apa yang saya terfikir, mengapa Malaikat mempersoalkan kehendak Allah untuk menciptakan manusia di muka bumi ini dengan menyatakan bahawa manusia akan membuat fasad di muka bumi? Adakah Malaikat telah tahu apa itu manusia sebelum Adam diciptakan?

Malaikat merupakan makhluk Allah yang diciptakan daripada cahaya. Merupakan golongan yang taat kepada Allah. Tidak memiliki nafsu seperti manusia. Tetapi malaikat bukan memiliki segala ilmu. Mereka hanya tahu apa yang Allah khabarkan dan perlihatkan kepada mereka sahaja. Manakala Allah merupakan Pencipta Yang Maha Agung, Al-A’lim dan Al-Hakim.
Jadi persoalan yang timbul di minda saya adalah siapa yang dimaksudkan oleh Malaikat sebagai golongan yang suka membuat fasad di muka bumi ketika Allah menyatakan akan menciptakan manusia? Mustahil Malaikat telah tahu apa yang baru khabarkan. Pasti ada makhluk lain yang telah diciptakan oleh Allah persis manusia dan ia suka membuat fasad. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.
Hasil renungan saya berkenaan ayat tersebut acap kali memikirkan berkenaan teori Darwin. Bukan saya meyakini teori tersebut dan bersetuju manusia berasal daripada ape. Tetapi hanya berkeyakinan teori darwin yang telah mengemparkan dunia berdekad-dekad lamanya harus diteliti dan bukan dicampak serta dikutuk. Mungkin hasil dapatan yang diperolehi oleh Charles Darwin ada dapatan lain bukti kekuasaan Allah Taala akan ditemui.

Sebagai seorang yang tidak mendapat peluang memasuki kelas sains tulin sama ada dalam bidang perubatan ataupun biologi dan seumpamanya ketika berada di universiti hanya mengharapkan janganlah buku Darwin itu dicampak dan dikutuk sahaja. Tidak membenarkan anak-anak membaca kerana takut sesat. Tetapi ia perlu diambil peluang untuk diteliti satu persatu. Jikalaulah diberikan kesempatan saya hanya mengharapkan agar ada mereka dari golongan yang pakar berkenaan teori tersebut mengajar dan menerangkan kepada saya dengan lebih jelas di dalam rumah Allah. Bukan sekadar menceritakan bab toharah sahaja.

No comments: