Friday, May 23, 2008

MENGAPA USTAZ SURUH KAMI MENJAJA KISMIS

Berniaga merupakan perniagaan yang amat mulia di sisi kaca mata Islam. Nabi Muhammad yang merupakan idola setiap Muslim pernah menjadi peniaga. Pernah bekerja untuk meniagakan barang dagangan orang lain. Kisah ini amat masyhur di dalam kitab-kitab sirah nabawi. Baginda meniagakan harta Saidatina Khadijah sebelum mereka berdua berkahwin dan mendapat keuntungan yang besar.

Kisah itu saya renung-renungkan apabila melihat gelagat anak-anak kecil yang masih bersekolah menjaja buku-buku agama, kismis-kismis penerang hati dan macam-macam lagi di tengah kota raya Kuala Lumpur. Anak-anak itu menjaja tanpa mempedulikan tekak kering dan perut lapar dek tidak disirami dan diisi. Mereka bertudung labuh bagi anak-anak perempuan dan berketayap atau songkok bagi anak-anak lelaki.

Jika saya di tempat mereka pasti saya tidak mampu untuk melakukan. Sifat pemalu yang menebal dalam diri pasti menghalang saya dari melakukan aktiviti-aktiviti seumpama itu. Tambahan lagi, saya tidak mampu untuk mengharapkan orang membeli bahan jajaan saya di tempat umum sedangkan rata-rata orang yang lalu lalang tidak mengendahkan kewujudan saya. Factor lain ia kerja yang amat meletihkan bagi anak-anak sebaya itu.

Tanpa saya sedari seorang anak lelaki menghampiri saya. Menawarkan saya untuk membeli kismis penerang hati. RM 1 sahaja bagi sekotak. Saya melemparkan senyumn pada anak lelaki itu. Merenung bebola matanya. Sedikit perbualan sebelum saya mengeluarkan beberapa keeping wang Malaysia bagi membayar harga kismis tersebut.

Sebelum anak kecil itu melangkah saya mengajak dia pergi menemani saya membasahi tekak. Pelawaan saya ditolak dengan sopan. Tetapi di atas desakan saya, akhirnya anak kecil itu menuruti kemahuan saya.

Ketika kami sama-sama menikmati minuman sejuk, saya terus bertanyakan asal usul anak kecil itu. Dia seorang pelajar sekolah agama berasrama di Selangor. Di dalam hati saya hanya berkata serupa seperti saya dahulu. Anak kecil itu memberi tahu bahawa dia berasal dari Terengganu. Wah! Berasal dari negeri yang kaya dengan minyak. Negeri yang satu ketika dahulu dikatakan tempat asal agama Islam sampai di Tanah Melayu. Tempat Batu Bersurat Kuala Berang ditemui. Anak kecil yang saya sangkakn agak pendiam amat peramah dan bijak berbicara.

Dia menjaja kismis penerang hati kerana diarahkan oleh pihak sekolah. Ustaz yang suruh. Ustaz beritahu untuk mengajar murid-murid ada keyakinan diri, pandai berniaga, mencari wang untuk tabung sekolah dan macam-macam lagi. Jadi, pada hari Sabtu dan Ahad mereka semua akan berada di tempat-tempat yang ramai orang untuk mencapai visi dan misi sekolah.

Saya menarik nafas bersyukur kerana saya dahulu bersekolah di Sekolah Agama Arab An-Nur. Sekolah berasrama bukan milik kerajaan.Hanya milik persendirian Cikgu Abdul Samad. Bekas Cikgu Bahasa Inggeris yang terbuka hati mengembangkan Bahasa Arab ke dunia Melayu melalui sekolahnya. Di sekolah itu beliau menggunakan dananya sendiri dan dana daripada ibu bapa murid-murid. Tidak mengharapkan murid-murid menjual apa-apa untuk dijadikan dana sekolah. Seingat saya hanya guru sahaja yang ada membuat jualan langsung. Itupun sesame mereka. Zhulian, CNI dan entah apa-apa lagi.

Adakah pada zaman saya belajar ketika itu, trend mengarahkan anak-anak murid pergi menjaja untuk mendapatkan dana seperti yang dipelopori oleh Ustaz Haji Asaari bekas pemimpin Darul Arqam tidak mendapat sambutan? Entahlah. Saya masih tidak mendapat jawapan.

Apa yang mampu saya katakana, saya amat simpati dengan anak-anak kecil berketayap dan bertudung labuh yang diarahkan untuk menjaja sama ada kismis atau buku-buku agama. Adakah mereka sebenarnya redha dengan kerja-kerja itu?

Seharusnya mereka mentelaah pelajaran seminggu yang lepas sewaktu cuti Sabtu dan Ahad. Bukan pergi menjaja. Mereka akan berasa penat setelah seminggu menghadap buku. Biar hari Sabtu dan Ahad mereka dihabiskan dengan bermain bola sepak, ping pong atau sepak takraw. Biar peluh keluar, agar otak segar.

Mengapa anak-anak kecil sekolah agama sahaja yang saya lihat menjaja di tempat-tempat terbuka itu? Bukan anak-anak sekolah menengah biasa atau anak-anak sekolah agama lain.

Saya bukan ingin memperlekehkan sekolah-sekolah agama. Jauh sekali ingin membanding-bandingkan. Tetapi saya ingin memberitahu apa yang tersirat di hati saya. Anak-anak kecil itu tidak harus di suruh menjaja kismis penerang hati ataupun buku-buku agama. Mereka dibiarkan tanpa ada pengawasan. Ustaz hantar ke tempat-tempat yang ustaz-ustaz fikir strategic untuk menjaja dan meninggalkan mereka.

Ustaz! Apa akan jadi sekiranya anak-anak itu dicolek. Bagaimana pula jika mereka dirogol atau diliwat. Siapa harus dipertanggungjawabkan sekiranya mereka dipukul atau dilanggar kereta.

Jika Ustaz-ustaz tidak ada dana untuk membuka sekolah sehingga memaksa anak-anak kecil kena bekerja tidak perlulah buka sekolah. Saya rasakan sekolah yang disediakan oleh kerajaan sudah cukup bagus. Boleh mendidik anak-anak menjadi manusia baik. Ramai juga yang jadi ustaz. Bukan itu saja yang jadi prostaz pun ramai.

Jika ustaz fikir itu cara untuk mengajar mereka berdikari dan berkeyakinan diri, saya katakana itu tidak sesuai. Banyak lagi kokurikulum lain boleh diguna pakai.

Ingatlah ustaz! Jangan cemarkan golongan agama dengan kelakuan sumbang itu. Golongan agama sudah banyak menerima cercaan dan hinaan dari pelbagai pihak. Jangan tindakan ustaz ini menjadi bahan tambahan untuk golongan agama dihina terus.

Sebelum saya mengakhiri kata-kata saya ini, saya ingin memberitahu ustaz bahawan anak-anak kecil itu tidak suka dengan apa yang ustaz suruh mereka buat.

1 comment:

Anonymous said...

SAYA SETUJU SEKALI SEBAB ,KITA HANTAR ANAK KESEK AGAMA UTK DPT ILMU,BUKAN DSURUH BERNIAGA.ITU HAK IBU BAPA PELAJAR TERSEBUT.HUJUNG MINGGU GUNA SEPENUHNYA MASA UTK BUAT AKTIVITI YG MENAFAAT DSEK.SEBAB TENGAH BANDAR BANYAK AKTIVITI YG X SIHAT DILIHAT OLEH PELAJAR TERSEBUT