Tuesday, May 20, 2008

SMS MAUT.. BENAR KE?

Beberapa minggu lepas saya ada menerima satu sms dari kawan serumah saya. Agak mengejutkan kandungan mesej itu. Ia membuatkan saya tersenyum seorang diri setelah menghabiskan perkataan terakhir sms itu. Kandungan sms itu berbunyi seperti di bawah:

“JIKALAU ANDA MENDPT PGGILN TELEFON YG BERNOMBOR PANJANG cnth: +62852731520946 DAN NOMBOR ITU BERWARNA MERAH, DIHARAP² SGT JGN DIANGKAT DAN DIJAWAB PANGGILAN ITU. INI KERANA DI INDONESIA SKRG, SEKUMPULAN PENUNTUT ILMU HITAM SDG MENGUJI ILMU MEREKA MELALUI TELEFON. JIKA SESIAPA YANG MENJAWAB PANGGILAN ITU MULUT AKAN BERBUIH DAN MATI SLPS ITU. DI INDONESIA SDH 9 ORG MATI DAN MALAM TADI DIPUCHONG 2 ORG MATI. INI BNR² TERJADI. TOLONG SEBARKAN SMS INI’’.

Apa yang terbayang di kepala saya selepas membaca sms itu adalah kemajuan yang dinikmati dunia pada hari ini telah digunapakai pada semua aspek. Dunia ilmu hitam sudah maju. Telefon bimbit sudah menjadi alat menyebarkan sihir. Pasti selepas ini para pengamal dunia mistik akan memiliki model telefon bimbit yang canggih-canggih. Mungkin tidak ada lagi pengeras kambing hitam, ayam jantan atau pulut kuning melainkan telefon bimbit Nokia N series, Motorola dan macam-macam lagi bagi golongan yang menggunakan khidmat golongan pengamal ilmu hitam untuk melempiaskan hajat mereka.

Apabila hendak tidur, saya membaca semula sms yang diberikan oleh kawan serumah saya. Benarkah kandungan sms itu? Saya yang tidak pernah mempelajari mengenai ilmu mistik tidak dapat memastikan kaedah baru ilmu hitam yang dicanangkan di dalam sms itu. Tetapi apa perlu saya beri jawapa sekiranya kawan serumah saya menanyakan kepada saya mengenai sms tersebut. Dia pasti bertanya.

Sememangnya saya tidak yakin dengan sms tersebut. Bukan saya tidak percaya mengenai sihir dan ilmu hitam tetapi maklumat-maklumat melalui penyebaran sms ini tidak pernah saya mempedulikan selagi ia tidak dibuktikan secara bertulis. Lihatlah dulu apa kata bijak pandai. Mereka lebih arif untuk memperbahaskan mengenai perkara tersebut. Itulah tradisi yang saya warisi dari kecil lagi yang diajar oleh Allahyarham bapa saya.

Menyebarkan sms semua orang boleh lakukan. Tidak kira di mana kita berada. Saya pun mampu untuk menyebarkan mengenai duit boleh disedut melalui kaedah sms. Hanya sebarkan sms kepada rakan-rakan dan pasti ia akan tersebar di seantero dunia. Bagi mereka yang mudah percaya pasti akan terpengaruh dan mempercayainya.

Bak kata orang tua-tua jangan cepat melatah apabila mendengar sesuatu perkhabaran. Jadi, janganlah mudah percaya mengenai maklumat karut dari sms tersebut.
Mari kita sama-sama menilai kandungan sms tersebut. Adakah manusia mampu untuk memberi kemudharatan kepada manusia lain. Tidak! Itu sudah pasti. Hanya Allah sahaja yang berkuasa untuk berbuat sedemikian. Jadi, mengapa harus percaya dengan itu semua.
Selain daripada itu, telefon bimbit yang saya gunakan hanya memaparkan tulisan berwarna hitam. Telefon tidak berwarna. Jadi bagaimana untuk terpapar tulisan berwarna merah. Itu mustahil.

Perkara ini menambah keyakinan saya apabila S.S Dr Asri Zainal Abidin menyatakan pendirian beliau mengenai perkara ini sukar untuk dilakukan.

Mungkin apa yang dilakukan oleh penghantar sms ini sama seperti agenda surat berantai yang pernah saya terima sewaktu kecil mengenai kisah pemegang kunci pintu Kaabah. Ia untuk melemahkan umat Islam.

Jadi, saya mengambil langkah untuk menafikan kesahihan sms tersebut. Jika apa yang saya percayai ini meragukan saudara-saudara mungkin apa yang tercata di dalam batam Pos dapat menenagkan keadaan.

Dari BatamPos:
Pelaku Penyebaran Nomer Setan Mengaku
TANJUNGUBAN - Heboh nomor ponsel yang bisa “menyantet” orang yang konon ada warga yang tewas akhirnya terkuak.
Si pengirim ternyata bukan dukun santet atau dukun ilmu hitam, tapi hanya anak baru gede (ABG) yang iseng ingin mengerjai teman-temannya.
Dari penelusuran Batam Pos, Rabu (7/5) akhirnya terkuak siapa yang pertamakali mengirim SMS yang mengatasnamakan 0866. Pengirim pertama SMS tadi yaitu ABG yang berasal dari Tanjunguban, Bintan Utara.

”Awalnya SMS ini dikirim untuk mengusili kawan-kawan saja,” ucap ABG yang mengaku mengirim SMS juga kepada Batam Pos, Rabu (7/5). ABG perempuan yang namanya tak mau disebutkan menerangkan, SMS tadi dikirim saat dirinya tak ada kegiatan sehingga dirinya terkenang dengan teman-temannya. Saat teringat dengan rekannya tadi, Ia iseng-iseng mengirimkan SMS dengan nada sedikit usil.
Adapun isi SMS tadi yaitu meminta teman-temannya untuk berhati-hati jika menerima SMS dari nomor 0866 dengan tampilan warna merah di layar ponsel. Sebaiknya tidak diangkat karena bisa menyebabkan orang yang mengangkatnya meninggal dunia.
Masih menurut SMS tadi, di Jakarta disebutkan kalau ada orang yang meninggal dunia setelah membuka. Untuk meyakinkan rekan-rekan tadi, ia meminta agar SMS ini diteruskan ke nomor yang lain. Ia tak menyangka kalau SMS untuk mengisengi teman-temannya menyebar luas sampai keluar Kepri. Untuk itu, Ia perlu meluruskan masalah ini agar tak membuat warga merasa resah.
*JANGANLAH SEBARKAN SMS SEPERTI INI. LEBIH BAIK KOS MENGHANTAR SMS SEPERTI INI DISEDEKAHKAN KEPADA YANG MEMERLUKAN. LEBIH UNTUNG!

No comments: