Tuesday, May 20, 2008

jangan hancurkan UMNO

Sedih saya apabila memerhatikan politik Malaysia pada hari ini. Saya bukan seorang yang bijak untuk memperkatakan mengenai politik. Tidak sehebat Pak Habib, Raja Petra atau yang lain-lain. Kepincangan parti politik yang bernama UMNO dan Barisan Nasional amat ketara sekali. Bermacam-macam tohmahan dan kutukan oleh setiap lapisan masyarakat mengenai pentadbiran Y.B Perdana Menteri. Beliau yang pernah di pandang hebat kerana merupakan cucu seorang a’lim besar daripada Pulau Pinang kini dipandang amat rendah sekali. Dikatakan tidak pandai memerintah, kronisme dan macam-macam.

Desakan dari pelbagai pihak agar beliau meletakkan jawatan amat kuat sekali. Bekas Perdana Menteri Malaysia sebelum ini tidak jemu-jemu mendesak agar beliau meletakkan jawatan. Mungkin Tun Mahathir yang telah lama bergelumang di dalam Dunia UMNO nampak bahawa dengan perletakan jawatan Pak Lah akan mendatangkan impak positif kepada arena perjalanan politik Malaysia setelah kekalahan teruk barisan Nasional pada PRU yang lalu.

Tetapi, apa yang memeranjatkan adalah Tun Mahathir yang diharapkan dapat mengetuai satu reformasi membetulkan keadaan UMNO telah mengumumkan keluar daripada UMO. Tun yang merupakan golongan veteran UMNO yang mempunyai pengaruh besar kepada ramai ahli UMNO telah membuat keputusan. Mungkin apa yang dilakukan oleh beliau dirasakan tindakan bijak. Hanya Allah sahaja yang tahu.

Benarkah desakan Tun Mahathir agar Pak Lah melepaskan jawatan tindakan yang tepat? Saya sentiasa tertanya-tanya siapakah yang bakal menggantikan Pak Lah jika beliau sanggup melepaskan jawatan. Saya tahu UMNO memiliki ramai tokoh-tokoh yang berkebolehan, tetapi siapakah yang paling sesuai untuk menjadi al-mahdi dalam keadaan kucar kacir UMNO dan Barisan Nasional ini. Adakah Tun Mahathir akan memegang semula jawatan tersebut. Tun Mahathir pernah menyatakan beliau sudah tidak mahu menjawat jawatan itu lagi sewaktu beliau meletakkan jawatan. Jad,i siapakah yang patut menggantikan tempat Pak Lah?

Apabila mengenangkan mengenai melepaskan jawatan teringat saya kisah Hassan putera Ali RadhiAllahu’anhuma cucu kesayangan Rasulullah. Beliau sanggup menyerahkan khilafah kepada Muawiyyah. Adinda beliau yang agak keberatan mengenai perkara tersebut pada permulaannya tidak bersetuju. Mereka berdua beradu pendapat. Dan akhirnya Hassan menyerahkah jawatan Khalifah kepada Muawiyyah agar kedamaian dan ketenangan dapat dikecapi. Muawiyyah juga merupakan sahabat Rasullullah s.a.w dan penulis wahyu yang diterima Rasullah s.a.w. Hebat benar tindakan cucu Rasullullah tersebut. Ia perlu dijadikan contoh. Menyerahkan khilafah kepada orang lain yang turut layak memegangnya.

Jadi, jika benarlah jangkaan semua pihak bahawa kepincangan politik Malaysia dapat diselesaikan dengan perletakan jawatan Pak Lah maka bolehlah Pak Lah menuruti apa yang pernah dilakukan oleh cucu Rasulullah. Pasti perbuatan beliau akan dipuji.

Tetapi, beliau perlu ingat bahawa beliau mestilah memberi jawatan tersebut kepada orang yang benar-banar layak. Seperti Hassan r.a memberikan kepada Muawiyyah r.a. mempunyai klayakan dan amat berkarisma.

Ini ditakuti dengan berlaku kejutan demi kejutan oleh ahli-ahli veteran UMNO seperti apa yang dilakukan oleh Tun Mahathir khususnya akan menghancurkan parti pusaka orang Melayu dan pakatan Barisan Nasional yang diketahui mempunyai sejarah yang gemilang sebelum ini.

Jadi, mungkin methode kehancuran yang kecil perlu dipilih bagi mengelakkan kehancuran yang besar menimpa perlu dipertimbangkan.

1 comment:

infogue said...

Artikel di Blog ini bagus dan berguna bagi para pembaca.Anda bisa lebih mempromosikan artikel anda di www.infogue.com dan jadikan artikel anda topik yang terbaik bagi para pembaca di seluruh Indonesia.Telah tersedia plugin/widget.Kirim artikel dan vote yang terintegrasi dengan instalasi mudah dan singkat.Salam Blogger!!!

http://berita-politik-dunia.infogue.com/
http://berita-politik-dunia.infogue.com/jangan_hancurkan_umno