Tuesday, September 2, 2008

Ramadhan al-Karim. Bersyukur saya kehadrat Allah taala dengan rahmatnya saya masih lagi berada dalam keadaan sihat walafiat. Dapat menyambut Ramadhan yang penuh keberkatan, maghfirah dan barakah sekali lagi. Bukan meyambutnya di bumi Johor (tempat lahir saya) ataupun Putrajaya (tempat kerja sebelum ini). Tetapi di bumi Labuan. Tempat di mana saya tidak pernah terfikir akan bektugas. Itulah ketentuan Allah.

Dalam bulan yang mulia ini, saya masih lagi sibuk dengan rutin kerja harian. Kerja mesti diteruskan. Takut nanti kawan-kawan yang beragama lain akan mengatakan puasa punca kepada produktiviti umat Islam merosot, malas dan macam-macam lagi. Busuk lagi nama Islam.

Begitulah nama Islam, sentiasa sahaja dicari jalan oleh musuh-musuhnya untuk diburuk-burukkan. Apa yang ada kaitan dengan Islam mesti dicari kelemahan. Parti Islam seMalaysia, Islam Hadhari dan Islam madani. Semua dikatakan buruk dan jelik. Amat pelik tapi benar.

Baru-baru ini, selepas menunaikan solat Zuhur di Masjid jamek An Nur, Labuan, saya mengambil kesempatan menonton rancangan yang amat popular memaparkan mengenai dunia hiburan. Melodi. Dihoskan oleh seorang Melayu Islam, Wahid, Senario. Apa yang amat menyedihkan saya adalah salah satu papran hebat yang diberikan. Mengenai konsert Avril Lavign.

Sememangnya diketahui umum, konsert itu telah dibantah oleh sebahagian kecil umat Islam. Tetapi mereka gagal untuk menjayakan agar konsert itu tidak diadakan. Golongan pemimpin yang membuat keputusan lebih bijak memberi keputusan untuk membenarkan konsert itu. Kita hanya berserah.

Tetapi amat malang sekali, Melodi memaparkan dan menanyakan kepada penonton yang datang ke konsert itu apakah komen mereka mengenai bantahan sebahagian kecil umat Islam itu. Umat Melayu yang ditanya tanpa segan silu mengatakan mereka agak kecewa juga dan amat gembira konsert itu dapat diteruskan. Sungguh jelik imej Melayu yand dipaparkan.

Tahniah kepada TV3 dan khususnya Melodi kerana anda telah Berjaya merobek maruah umat Melayu Malaysia. Semoga Allah Taala sahaja yang mampu membalasnya.

“Mereka berkehendak untuk memadamkan cahaya Allah dengan mulut-mulut mereka, Allah yang menyempurnakan cahayaNya, walaupun dibenci oleh orang-orang kafir”

No comments: