Monday, September 15, 2008

Kebelakangan ini terdapat banyak ahli politik yang menggunakan solat sebagai qiyas dalam menyatakan mengenai perjuangan. Ini merupakan satu fenomena yang amat baik. Ini kerana solat merupakan tiang agama. Tidak bermakna bagi seorang yang bergelar muslim jika tiada dalam diari hidup mereka perbuatan solat. Rasulullah s.a.w sendiri menyatakan bahawa solat merupakan amalan pertama yang dihisab pada hari kiamat.

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya amalan pertama seorang hamba yang dihisab pada hari kiamat adalah solat.”
(Riwayat Abu Daud & at-Tarmizi)

Sewaktu kekecohan Tan Sri Sanusi Junid, mantan Presiden UIAM ingin diberhentikan tugasnya, beliau menyatakan perjuangan beliau di dalam menjadi Presiden UIA ibirat seorang yang sedang bersolat. Jadi, orang yang cuba memberhentikan perjalanan beliau sebagai presiden UIAM ibarat orang yang cuba memberhentikan beliau daripada solat. Sungguh hebat argument yang diberikan.

Kini, muncul satu lagi. Berkaitan dengan statement Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyarankan agar peralihan kuasa PM perlu dikaji semula dan disegerakan. Beliau dikritik oleh banyak pihak yang tidak bersetuju dengan pendapatnya. Ketua Penerangan UMNO Kelantan, Datuk Mohd Alwi Che Ahmad yang telah menyarankan beliau meletakkan jawatan telah menyatakan bahawa apa yang berlaku ibarat dalam solat. Jika makmum merasakan imam tidak betul maka dia perlu mufarakah. Pak Lah diibaratkan sebagai Imam Solat. Manakala Muhyiddin adalah makmumnya. Jika Muhyiddin merasakan plan peralihan kuasa yang dinyatakan Pak Lah tidak betul dia perlu keluar daripada jemaah Pak Lah. Amat hebat juga argument yang diberikan.

Jika benarlah pemimpin parti politik di Malaysia mampu menjadikan sifat dan cirri-ciri di dalam solat sebagai contoh tauladan di dalam perjuangan politik mereka pasti ini akan memberikan kejayaan sebenar. Tetapi adakah mereka hanya mengambil contoh solat di dalam beberapa sudut saha yang berkenan di hati mereka tetapi tidak bagi keseluruhannya?

Di dalam solat, jika seorang Imam mengangkat takbir maka makmum perlu mengangkat takbir. Jika Imam rukuk, maka makmum akan mengikut rukuk. Jika imam menyebut ‘sami’ Allahu liman hamidah’ maka makmum akan menjawab ‘rabbana wa lakal hamd’. Jika imam sujud maka makmum akan mengikut sujud.

Begitu juga, di dalam mendirikan solat, tidak boleh di dalam keadaan berhadas. Tidak ada hasad dengki. Tidak ada penyelewengan. Tidak boleh melakukan solat mengikut cara kita sendiri. Wajib mengikut cara nabi bersolat. Seperti apa yang nabi katakan ‘solatlah seperti apa yang kamu lihat aku solat’.

Jadi, jika sebenarnya ibadah solat dijadikan contoh di dalam kepimpinan dan kehidupan pastilah tidak berlaku apa yang telah terjadi pada hari ini. Ini kerana tidak ada orang yang membenci orang yang solat mengikut cara dan kaedah yang betul. Kecuali orang yang tidak beriman.
Sebagai peringatan, janganlah kita hanya menggunakan perumpamaan pada apa yang berkenan di hati kita. Ambilah contoh yang baik dari islam itu kesemuanya. Buka sebahagian sahaja. Seperti perintah Allah agar mengambil Islam sepenuhnya. Bukan hujung sahaja. Tidak juga pangkal sahaja.

Begitu juga janganlah kita tidak melaksanakan apa yang kita katakan kerana Allah amat benci orang yang pandai berkata tetapi tidak melaksanakannya. Seperti Firman Allah di dalam surah as-Sof ayat ke dua.
“Wahai orang-orang beriman, kenapa kamu berkata apa yang kamu tidak melakukan, kemurkaan yang besar di sisi Allah bagi orang

No comments: