Friday, September 19, 2008

Salam Ramadhan dan salam sejahtera. Bersyukur kita kepada Maha Pencipta dengan izinNya kita masih lagi dapat menghirup udara Ramadhan ini yang penuh dengan keberkatan, kerahmatan dan keampunan. Ini merupakan hari-hari terakhir saya bekerja sebelum bercuti panjang bagi menyambut Ramadhan bersama keluarga dan teman-teman di kampung halaman dan akan diteruskan dengan meraikan sambutan hari raya Aidil Fitri.

Dalam bulan Ramadhan ini terlalu banyak majlis-majlis ceramah dan tazkirah. Merata-rata tempat menganjurkannya. Saya sendiri tidak terkecuali diundang bagi berkongsi ilmu bersama-sama sebahagian penduduk Labuan. Itu sahajalah sumbangan kecil yang mampu saya lakukan.

Menyebut mengenai ceramah dan tazkirah ini, teringin berkongsi dengan pengunjung semua mengenai apa yang di sampaikan oleh seorang ketua jabatan saya di dalam tazkirah pagi tadi. Beliau bercerita mengenai bersedekah di dalam bulan Ramadhan.

Dalam menceritakan mengenai kelebihan sedekah ini, beliau menyampaikan satu cerita. Katanya, kawan beliau pernah bermimpi di datangi oleh roh neneknya yang telah meninggal dunia. Roh itu mengucapkan terima kasih kepada kawannya itu kerana selalu bersedekah pahala kepada neneknya yang telah mati. Roh itu turut menyatakan ia tenang di sana dengan pahala sedekah jariahnya semasa ia hidup.

Agak janggal sungguh cerita yang saya dengar itu. Adakah perlu beliau menceritakan kisah sebegitu untuk menceritakan kelebihan bersedekah. Adakah tidak ada ayat al-Quran dan hadith s.a.w dan cerita-cerita para sahabat berkaitan dengan sedekah.

Agak malu saya mendengar tazkirah beliau. Apa yang saya tahu beliau merupakan kakitangan bahagian dakwah JAKIM sebelum ini. Berkelulusan agama itu sudah pasti. Sekarang ini menjadi ketua pula.

Bukan saya ingin mempertikaikan individu ini. Terutama ini bulan Ramadhan. Jadi saya hanya berharap agar beliau sedar akan cara beliau itu. Tidak perlulah cerita sang kancil dan buaya apabila nak sampaikan tazkirah agama. Kalau nak buat salingan orang mengantuk sahaja, sekit-sikit bolehlah.

Harap semua individu yang sering menyampaikan tazkirah atau ceramah beringatlah. Banyak dalil-dalil al-Quran mahupun hadith s.a.w yang soheh menyatakan mengenai ganjaran dan penaik semangat untuk bersedekah. Tidak perlu cerita seumpama Awang Kenit, Cinderella dan lain-lain hanya bagi menarik minat pendengar yang boleh merosakkan kesucian maklumat dalam agama Islam.

No comments: