Friday, July 25, 2008

Hari ini merupakan hari terakhir saya bertugas di bahagian Hub Halal, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Amat pilu dan sebak terasa. Inilah Bahagian pertama di dalam servis kerajaan saya diletakkan. Pastinya banyak kenangan pahit dan manis. Selepas ini saya akan bertugas di Labuan.

Kenangan bersama-sama Tuan Haji Zainal Abidin, Pengarah Hub Halal dari mengadap Exco Agama Negeri Johor sehingga menjayakan kunjungan hormat Ketua Pengarah JAKIM ke Pejabat Ketua Pengarah KASTAM, makan dan berbincang hal peribadi dan hal-hal berkaitan kerja masih lagi utuh di dalam ingatan. Begitu juga kenangan bersama Ustaz Abdul Hamid Mohd Salleh, KPP saya yang pertama. Teguran, sindiran dan gurauan terlalu banyak. Apatah lagi rakan-rakan sekerja seperti Encik Khiruddin (kudin) dan Ustaz Shahrul Nizam (Bapak MLM). Terlalu banyak kenangan kami. Ketawa dan menangis bersama. Berbincang dari hal masyarakat, agama, ekonomi dan politik. Masing-masing dengan pendapat dan hujah yang kukuh. Macam pak menteri.

Sebenarnya, bukan saya ingin coretkan mengenai kisah ini. Tetapi, mengenai tugas terakhir yang saya laksanakan di Bahagian ini pada hari semalam. Saya telah didatangi oleh wakil sebuah syarikat yang berpusat di Shah Alam setelah satu temu janji di buat beberapa hari lalu. Saya gembira dengan kedatangan mereka untuk mendapat penerangan dan khidmat nasihat berkaitan pengilangan dan halal.

Dua orang wakil syarikat itu yang datang. Seorang perempuan Melayu Muslim dan seorang wanita berketurunan Cina Budhist. Setelah segala persoalan berkaitan pengilangan dan Halal habis dijelaskan kami telah berubah topic perbincangan. Seingat saya topic perbincangan kami bertukar apabila wanita Cina itu menceritakan yang beliau hampir memeluk Islam ketika beliau belajar mengenai selok belok makanan Halal pada awal pembabitan kilang itu mendapatkan halal (kalau tidak silap dalam tahun 2003).

Mengapa dia tidak meneruskan niatnya untuk menganut agama Islam? Persoalan itu saya tujukan kepadanya. Amat sedih dan bergetar hati saya apabila mendengar jawapan yang diberikan. Beliau akan hilang nama Cinanya. Benarkah ini?

Sememangnya di dalam masyarakay Melayu (Islam) di Negara kita apabila memeluk agama Islam perlu menukar nama mereka. Jika nama asal mereka Lim Kit Siang maka perlulah mencari nama lain seperti Ahmad, Ali atau nama-nama yang sesuai. Jika mereka tidak mahu juga menukar nama mereka maka sekurang-kurangnya nama bapa mereka harus ditukar. Jika perempuan jadilah binti Abdullah dan jika lelaki jadilah bin Abdullah.

Inilah salah faham dan tanggapan agama lain. Itu sebenarnya tidak benar sama sekali. Tidak ada tertulis pun di dalam al-Quran mahupun kata-kata nabi (hadith). Apabila mengenangkan apa yang dikatakan itu, saya teringat kata-kata Samahatul Mufti Kerajaan Negeri Perlis yang melarang menukar nama apabila memeluk Islam selagi nama mereka membawa erti yang baik. Jika apa yang di katakana oleh beliau diterima dengan redha pasti tidak terjadi apa yang berlaku kepada wanita Cina itu.

Mengapa harus menilai Islam melalui masyarakat Muslim. Tidak adil. Ini kerana masyarakat Muslim di Negara kita, sudah banyak lari daripada apa yang tertera di dalam al-Quran dan as-Sunnah. Kadang-kadang apa yang diceritakan oleh pak-pak ustaz pun macam-macam. Ada orang alim yang boleh terbanglah, wali ini jika mandi akan banjir sekampunglah dan macam-macam lagi. Itu tidak kira lagi, boleh meminta doa kepada Arwah yang telah tiada di dunia ini.

Sememangnya saya yakin bahawa mendapat hidayah memeluk Islam adalah hak Allah. Nabi sendiri tidak mampu memberi hidayah kepada pamannya. Tetapi apa yang ingin saya tekankan, janganlah menyampaikan maklumat yang tidak selaras dengan Islam (al-Quran dan al-Hadith). Jangan bangga dengan gelaran ustaz di depan, tetapi buktikanlah perangai ustaz kita. Terangkan lah pengertian Islam yang sebenarnya.

No comments: