Thursday, October 9, 2008

KEPUTUSAN PAK LAH & PENAMATAN KONTRAK MUFTI

Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia yang ke-5 telah membuat keputusan untuk tidak bertanding mempertahankan kerusi Presiden UMNO pada Mac ini. Ini bermakna beliau akan memberi laluan kepada Timbalannya bagi menduduki kerusi utama Negara, Dato’Seri Najib Razak. Keputusan ini dianggap keputusan paling bijak yang dilakukan olehnya sepanjang menjadi Perdana Menteri. Beliau yang dianggap tidak berdaya untuk memikul amanah sebagai PM amat tepat pada masanya untuk duduk beramal di rumah bersama keluarga.

Mufti muda Kerajaan Negeri Perlis akan menamatkan kontrak sebagai mufti kerajaan pada akhir Oktober ini. Dr. Asri yang dianggap lantang dalam menyuarakan pandangan dan kadang-kadang menjadi ‘penyibuk’ dalam beberapa perkara dengan terbuka hati menerima penamatan kontraknya serta merta itu. Beliau sudah menghantar semula surat kepada USM untuk kembali bertugas sebagai pensyarah di institusi itu. Kerajaan Negeri Perlis dikatakan membuat keputusan paling bijak oleh sebahagian pihak dengan menamatkan kontrak mufti muda yang dianggap penuh kontroversi itu.

Pengumuman tidak bertanding mempertahankan jawatan Presiden UMNO merangkap Presiden BN oleh Pak Lah dan penamatan kontrak Dr Asri sebagai Mufti Kerajaan Perlis difikirkan oleh banyak pihak sebagai jalan penyelesaian untuk mendamaikan umat manusia dan menyatupadukan mereka. Ini tidak bermakna bahawa kedua-dua mereka tidak bagus. Selemah-lemah Pak Lah beliaulah orang yang kuat untuk membongkar kes-kes rasuah agar dapat diselesaikan, mendaulatkan undang-undang Negara dan yang paling utama, usahanya mengukuhkan modal insan. Begitu juga Dr. Asri, beliau yang dianggap ‘penyibuk’ dan suka ‘expose’ di akhbar sebenarnya memberi impak positif kepada rakyat jelata. Golongan ulama amat pantas memberi pandangan dan ulasan. Aktiviti dan saranan beliau kepada Negeri Perlis khususnya dan Malaysia, amnya amat dihargai.

Bak kata orang tua-tua, berkorban apa sahaja. Jadi Pak Lah dan Dr Asri perlulah berkorban untuk melihat kesejahteraan Malaysia. Pak Lah tidak pernah dianggap tidak bijak Cuma pada era ini beliau tidak sesuai untuk menjadi PM Malaysia. begitu juga Dr Asri. Pedapatnya tidak ada yang sesat tetapi diplomasi itu amat penting selagi ia tidak menyalahi al-Quran dan as-Sunnah. Begitu juga cara untuk menyampaikan sesuatu. Tak bolehlah nak henjut ‘semacam’ je. Mestilah ada skill. Baru rasa niukmatnya.

Walau bagaimanapun, sebagai orang yang mengasihi UMNO dan menyukai tajdid saya berharap agar Pak Lah dan Dr Asri dapat kita doakan semoga mereka sentiasa dalam keredhaan Allah. Segunung terima kasih ke atas jasa-jasa mereka kepada agama, bangsa dan Negara.

1 comment:

MyHalal said...

Persoalan :

1-Kenapa blog demo hitam legam sekarang??samaada untuk mengambarkan zaman kegelapan saudara salleh ??

2-Ambo terpikir-pikir Pak Lah akan buat kije ape selapas mac 09 nanti?sama ada akan jadi bibit untuk mengasuh cucu yang tersayang anak Khairi??

3-Semakin naik lemak la Big-Mama Normah altantuya bila dah jd first lady nanti..

4-lawat-lawat laa rahmanawang.blogspot.com a.k.a Myhalal.blogspot.com