Tuesday, October 14, 2008

ANUGERAH..GELARAN...FIKIR-FIKIR KAN LAH...

Gelaran atau anugerah seperti Datuk, Datuk Seri, Tan Seri dan lain-lain merupakan gelaran dan anugerah di dunia sahaja. Ia tidak sama sekali memberi apa-apa impak ketika soalan malaikat ataupun darjat hamba di sisi Allah. Ini jelas melalui kala Allah yang menyatakan bahawa hamba yang terbaik di sisiNya ialah hamba yang bertaqwa. Tetapi di dalam kehidupan bermasyarakat dan bertamadun, anugerah atau gelaran merupakan satu perhiasan indah dan penyeri hidup dalam masyarakat. Melalui gelaran dan pangkat inilah kita dapat melihat kepelbagaian cara dan tata hidup masyarakat. Seperti sikap menghormati mereka yang mendapat anugerah di atas jasa-jasa mereka dan tanggungjawab golongan yang menerima anugerah.

Persoalan yang acap kali tercetus mengapa anugerah atau gelaran sering kali diberikan tidak kepada mereka yang paling layak? Ini bukan bertujuan untuk mempertikaikan mana-mana Sultan, Raja atau Yang DiPertua. Mereka memberikan anugerah pun di atas nasihat para penasihat yang berkaliber. Tetapi, adakah caliber para penasihat itu telah hilang dan kurang bijak membuat penilaian?

Jika diperhatikan Malaysia yang merupakan sebuah Negara Islam tidak kurang memiliki ramai tokoh akedemik sama ada dalam membangunkan pemikiran agama Islam, sains teknologi dan macam-macam lagi. Begitu juga di bidang-bidang khidmat social dan pembangunan. Tetapi golongan ini semua masih banyak lagi yang tidak di anugerahkan apa-apa anugerah. Yang sering kali diberi, tokoh-tokoh politik yang entah khidmat mereka secara jujur atau sambil lewa, ahli perniagaan yang jiran sekampung pun tidak pernah dibantu dan artis yang tidak langsung memberi sumbangan kepada pembangunan agama, bangsa dan Negara selain menghancurkan dan merosakkan akhlak masyarakat sahaja. Mengapa ini terjadi.

Seperti apa yang terjadi di Melaka. Siapa Shah Rukh Khan yang di beri anugerah Datuk. Dia tu kan kaki hina Islam. Lupa ke? Mengapalah dia yang dipilih. Memberi anugerah kepada Shah Rukh Khan seperti memberi kemulian kepada pelacur sahaja. Minta maaf cakaplah. Kan lebih baik memberi anugerah kepada tokoh-tokoh luar seperti Yusof Qardawi ke, Syeikh Thantawi kea tau sesiapa lagi. Banyak sumbangan mereka kepada Negara ini. Mereka pun memberi pandangan pasal Islam Hadhari kan. Kalau beri pada kawan-kawan Datuk Lee Chong Wei pun bagus juga. Mereka ada sumbangan. Tidak pun juara-juara tilawah yang dah kita lupakan seperti hajah Ramas ke siapa ke.

Jadi di harapkan penganugerahan ini dapat lah dinilai semula. Janganlah sampai mereka yang diberi gelaran dan anugerah sudah tidak bernilai lagi. Nak dihormati pun dah macam tak ada makna. Fikir-fikir lah…

1 comment:

Anuar Manshor said...

Saleh, Datuk itu sudah jadi macam ijazah. Sudah kurang nilainya. hmmm...

Cantik blog sekarang:)