Sunday, October 5, 2008

हरी पेर्जुम्पान केलुअर्गा हाजी कायत दान हजाह जैनब कलि के तिगा


Aidil Fitri tahun ini amat terasa kemeriahannya. Bermula dari hari pertama lagi. Apabila ramai anak-anak kecil datang bertandang ke rumah. Tambahan pula, pada tahun ini giliran rumah ibu saya menjadi tempat perkumpulan keluarga. Perkumpulan keluarga yang diadakan setahun dua kali ini pada Hari Raya Aidil Fitri dan Aidil Adha bertujuan menemukan semua anak cucu Haji Kayat Bin Tahir dan Hajah Zainab Binti Roslan selepas pemergian mereka ke rahmatullah lebih empat tahun lepas. Jadi, acara yang kami jadikan tradisi ini diharapkan akan dapat diteruskan setiap tahun. Semoga keamanan Negara dan umur yang panjang menyebelahi kami. Ameen.

Pertemuan pada tahun ini Berjaya mengumpulkan kesemua anak-anak Haji Kayat dan Hajah Zainab yang masih hidup dan anak cucu mereka. Lebih daripada seratus orang kesemuanya. Hanya beberapa orang sahaja yang tidak dapat hadir memandangkan telah pulang bertugas di negeri tempat mereka bertugas.

Acara dimulakan dengan ucapan daripada Tuan Rumah (ibu saya) diikuti dengan ucapan dan dedikasi raya oleh setiap keluarga, penyampaian cenderamata kenang-kenangan dari ibu saya, selawat dan diakhiri dengan jamuan makan. Acara yang begitu ringkas ini bertujuan memberi banyak masa kepada semua yang hadir untuk duduk bersembang dan bertanya khabar.

Walaupun pada waktu menjamu selera hujan turun agak lebat, ia tidak langsung mengendurkan semangat kepada semua untuk menikmati hidangan di balai makan di luar rumah. Hidangan seperti ketupat, rending, lodeh, sambal goreng, laksa dan banyak lagi amat membuka selera. Boleh dikatakan semua melakukan ulangan ke dua atau lebih di meja hidangan. Tambah lagi ler..

Dalam kami duduk berkumpul, masih teringat lagi kepada datuk, nenek, bapa-bapa dan ibu-ibu kami yang telah meninggal dunia. Seperti ayahanda saya sendiri. Beliau menghembuskan nafas pada hari raya ke 20 sepuluh tahun lalu di rumah ini. Datuk saya, Haji Kayat beberapa hari sebelum raya. Semoga Allah Taala mengampuni mereka semua dan meletakkan mereka bersama kekasihnya. Hanya doa sahaja kami panjatkan kepada yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Semoga pertemuan ini akan dapat diteruskan dari tahun ke tahun bagi mengekalkan hubungan kekeluargaan kami yang mana datuk dan nenek kami telah mendahului kami. Begitu juga sebahagian bapa-bapa dan ibu-ibu kami. jika perkumpulan ini tidak dapat diteruskan pasti hubungan kekeluargaan ini akan pudar dan renggang. Ingatlah, yang hidup pasti akan mati dan bangunan yang utuh pasti akan roboh. Tetapi ikatan persaudaraan akan berkekalan sepanjang zaman.

No comments: