Thursday, August 28, 2008

Setelah menunggu debaran pilihan raya kecil Permatang Pauh selepas pengumuman oleh SPR, akhirnya semua itu telah terjawab. Kemenangan DSAI saya rasakan sebagai salah satu lambang demokrasinya Malaysia dan ketelusan kerajaan pimpinan Pak Lah. Walaupun DSAI yang ditentang oleh calon BN, Datuk Arif Shah Omar Shah dan Presiden Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM), Hanafi Mamat, mendapat kritikan dan tohmahan hebat di media bercetak pro kerajaan BN, beliau masih mampu untuk mengekalkan kerusi Parlimen Permatang Pauh untuk PKR. Itu semua telah terbukti melalui pilihan rakyat Permatang Pauh yang membuang undi semalam.

Sebenarnya kemenangan DSAI dengan mejoriti yang lebih besar daripada sebelum ini amat mengejutkan saya. Pada mulanya saya menyangkakan bahawa beliau akan menang dengan majoriti yang lebih kecil daripada apa yang diraih oleh isterinya pada PRU yang lalu. Tetapi sangkaan saya melesit sama sekali. Beliau telah berjaya meningkatkan mejoriti PKR di lubuk kuatnya. Melalui keputusan itu, teringat saya dengan pandangan Samahatul Mufti Kerajaan Negeri Perlis, Dr Mohd Asri, bahawa kemenangan DSAI adalah apabila beliau dapat meingkatkan mejoritinya. Jadi DSAI sememangnya telah menang di dalam pilihan raya ini.

Sebenarnya apa yang membuat saya yakin DSAI akan menang dengan mejoriti kecil sahaja adalah melalui apa yang saya baca di akhbar Berita Harian dan Utusan Malaysia. Ini kerana apa yang dilaporkan oleh akhbar-akhbar tersebut bahawa barisan kepimpinan tertinggi BN amat yakin bahawa mereka telah berjawa menawan hati pengundi Permatang Pauh. Sebagai contoh, apa yang dikatakan oleh TPM bahawa PKR semakin terdesak dan akan membuat apa sahaja untuk memenangi kerusi Permatang Pauh. Tetapi itu semua tidak berapa tepat. Hakikat sebenarnya BN cuba menggunakan perang saraf bagi melemahkan jentera PR dalam kempen mereka dan PKR telah menggunakan ubat saraf yang mujarab bagi merawatnya.

Kemenangan DSAI menyentuh perasaan saya. Kagum dengan Pak Lah yang masih mengekalkan kredibiliti budak baik walaupun ramai mengatakan beliau agak lembik. Beliau tidak menggunakan kunci sakti atau seumpamanya bagi menjadikan DSAI seorang yang ‘looser’ pada pilihan raya ini. Tetapi saya juga amat sedih dengan kekalahan teruk Datuk Arif Shah Omar Shah dan Hanafi Mamat. Mereka berdua tidak seharusnya mendapat kemaluan yang begitu teruk. Hanafi Mamat yang bersemangat ingin bertanding bagi mengacau undi mendapat sokongan lebih teruk daripada nenek tua yang berkempen menggunakan basikal di Kelantan pada PRU yang lalu. Amat mengaibkan sungguh. Begitu juga Datuk Arif Shah Omar Shah. Saya menyangkakan beliau seorang yang hebat dan kerana itulah dia dipilih untuk menentang DSAI. Ini kerana beliau digambarkan seorang yang suka bergotong royong, penyayang, suka ambil berat tentang masyarakat dan macam-macam lagi. Tetapi mereka berdua tewas dengan seorang yang didakwa sebagai pengkhianat bangsa Melayu, pengganas, pembohong dan macam-macam lagi. Tetapi itulah adapt bertanding. Ada yang menang dan ada yang tewas.

Jika direnungkan mungkin kemenangan DSAI ini adalah atas bantuan akhbar Berita Harian dan Utusan Malaysia juga. Ini kerana kedua-dua akhbar ini saya perhatikan terlalu banyak sangat menyebut nama DSAI kebelakangan ini berbanding Datuk Arif Shah Omar Shah dan Hanafi Mamat. Mungkin pengundi yang terlalu banyak menyebut nama DSAI sewaktu membaca akhbar-akhbar tersebut terbawa-bawa ketika hendak memangkah calon. Jadi DSAI telah mendapat kelebihan.

Semoga BN mendapat pengajaran berharga dengan kekalahan memalukan kali kedua ini. Mereka harus membuat analisa yang jujur dan perlu meningkatan lagi usaha untuk memulihkan pakatan mereka. Biar Melayu, Cina dan India benar-banar bersatu. Ini kerana apa yang saya mula nampak perpecahan kaum sebenarnya berlaku di pihak BN bukan di pihak PR. Ini kerana semangat mempertahankan kaum sendiri dan mengharapkan kaumnya mendapat kelebihan sesuatu yang normal tetapi perpecahan di dalam kaum sendiri kerana sifat ego dan tamak merupakan perkara abnormal dan merupakan sebagai ‘hint’ untuk hancur. Jadi semoga al-Mahdi al-Muntazar akan cepat hadir membantu BN memulihkan perikatan mereka. Ini kerana DSAI telah menjadi Imam Mahdi bagi PR buat masa sekarang.

Akhir sekali semoga dengan kemenangan DSAI, barisan pembangkang diharapkan dapat menjadi barisan yang kuat seperti mana yang diharapkan oleh Tenku Abdul Rahman, bapa kemerdekaan kita. Jika pembangkang kuat maka kuatlah barisan kerajaan. Jadi, matlamat Malaysia menjadi Negara maju pada 2020 pasti akan tercapai sebelum tahun keramat itu. Semoga sambutan kemerdekaan pada tahun ini akan lebih bermakna. SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE-51 DARI SAYA DI WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN.

No comments: