Wednesday, February 24, 2010

BERARAK KE....

Tanggal 26 Februari 2010 bersamaan 12 Rabiul Awal 1431 yang jatuh pada hari Jumaat merupakan cuti umum di Malaysia. Cuti bersempena dengan Sambutan Maulidur Rasul s.a.w. Bersempena dengan tarikh itu, pelbagai agenda telah disusun atur oleh beberapa Jabatan Kerajaan dan agensi-agensi bagi mengadakan sambutan. Adat kebiasaan yang sudah kerap dilaksanakan di Negara kita adalah dengan berarak. Berarak sambil bersalawat.

Apa yang agak mendukacitakan apabila ada beberapa pihak mula bertelagah berkenaan perarakan tersebut. Ada yang menyentuh jalan raya bukan sebagai tempat acara keagamaan, ia merupakan bidaah dan macam-macam lagi.
Persoalannya, adakah ada pihak yang mengatakan bahawa berarak pada 12 Rabiul Awal sebagai satu ibadah sehingga perlu mengatakan ia bidaah. Jika ada yang mengatakan dan mempertahankan jawapan yang paling tepat berarak itu bukan satu ibadah dan siapa yang melakukan adalah mubtadi’.

Jika dilihat dan diperhatikan berarak itu satu adat sahaja. Adat untuk melahirkan rasa kegembiraan. Rasa kesyukuran. Ramai-ramai keluar berarak. Sambil bersalawat. Banyak hikmahnya.

Jadi, sebenarnya janganlah perkara remeh diperbesar-besarkan sehingga ada bermasam muka dan caci mencaci. Perkara mudah jangan disusahkan.

Akhir kata selamat bercuti bersempena sambutan Maulidur Rasul s.a.w. Syukur duduk di Malaysia dapat cuti Jumaat ni.. Nikmat Allah..

No comments: