Thursday, December 17, 2009

SELAMAT TINGGAL 1430 HIJRAH... SELAMAT DATANG 1431 HIJRAH

1 Muharam 1431 Hijrah akan hadir beberapa jam lagi dan 1430 Hijrah akan berundur apabila tibanya saat itu. Semoga kehadiran 1431 Hijrah akan memberi sejuta kebahagiaan dan keuntungan.
Malaysia, negara tercinta telah menjadikan 1 Muharam sebagai hari cuti. maka kesempatan yang ada telah diisi dengan pelbagai aktiviti dan program oleh masjid-masjid dan surau. Ini merupakan satu perkara yang amat bagus dan berfaedah.
Cuma apa yang agak menyedihkan saya adalah berkenaan satu amalan yang sering kita lakukan (saya telah menyaksikan sejak saya masih kecil lagi) pada beberapa minit sebulum akhir tahun berlalu dan beberapa minit selepasawal tahun menjelma. Tidak lain dan tidak bukan adalah amalan membaca Yaasin, bacaan doa awal dan akhir tahun.
Pada saya ia merupakan perbuatan yang tidak menyalahi syarak. Ini kerana syarak sememangnya mengarahkan kita agar sentiasa memohon doa kepada Illahi dan banyak membaca al-Quran (Yaasin merupakan satu daripada surah-surah di dalam al-Quran). Cuma apa yang agak menyedihkan, apabila doa awal dan akhir tahun yang dibaca (kedua-dua doa ini yang kebiasaannya dibaca di masjid-masjid dan surau-surau) diberikan pelbagai ganjaran. Siapa yang akan memberikan ganjaran itu dan siapa yang menyenaraikan ganjaran? persoalan itu sering bermain di minda saya.
Bacaan yaasin pun turut diberikan pelbagai fadhilat pada ketika itu. Benarkah fadhilat yang disebut-sebut atau ia hanya ritorik semata-mata? Pada saya fadhilat dari sesuatu amalan atau perbuatan yang boleh dipercayai dan dipegang hanyalah sekiranya ada disebut dalam al-Quran dan as-Sunnah sahaja. Ini kerana al-Quran datang daripada Allah dan Dia adalah yang akan memberikan apa sahaja yang dikehendakiNya. As-Sunnah pula datangnya dari Nabi Allah. nabi tidak akan bersifat pendusta atau menyorokkan apa yang Allah sampaikan.
Jadi, semua ini perlu difikir-fikirkan. Tidak salah berdoa dan membaca Surah Yaasin. Saya rasakan tidak ada seorang pun yang mengatakan ia perbuatan salah. Cuma terkadang apa yang disampaikan seseorang akan membawa maksud yang salah.
SELAMAT MENYAMBUT 1431 HIJRAH. SEMOGA TAHUN BARU YANG AKAN TIBA MEMBAWA KEBAIKAN BUAT KITA DAN APA YANG BERLAKU PADA 1430 HIJRAH YANG BAKAL DITINGGALKAN AKAN MEMBERI SATU INSPIRASI UNTUK KITA MENJADI YANG TERBAIK..

1 comment:

Anonymous said...

[url=http://hopresovees.net/][img]http://hopresovees.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]kaspersky updates, [url=http://hopresovees.net/]software for resellers[/url]
[url=http://hopresovees.net/][/url] microsoft software students vio software discount code
ADDED Software [url=http://hopresovees.net/]best online store software[/url] i buy adobe photoshop
[url=http://vonmertoes.net/]Mac OS v10[/url] software cd shop
[url=http://vonmertoes.net/]small office software[/url] adobe photoshop cs3 install without cd tutorial
software discount software [url=http://bariossetos.net/]software store australia[/b]