Monday, December 7, 2009

PERBUATAN MENCACI NEGARA PERBUATAN KELOMPOK TIDAK BERTAMADUN

Perkara yang ingin dibicarakan bukan perkara baru. Cerita ini sudah lama saya baca dan lihat di dalam banyak forum dan bebrapa blog persendirian. Cuma apabila pagi ini ia dibangkitkan oleh seorang teman saya rasa terpanggil untuk member sedikit ulasan. Ulasan seorang anak sejati Malaysia yang amat mencintai Negara dan mencintai keamanan serantau.

Ia berkaitan kutukan dan hinaan sebuah Negara jiran terhadap Malaysia. Paling sedih dan tidak sanggup untuk saya menyebut di sini apabila ia menamakan Malaysia sebagai Malingsia. Perbuatan jahil dan tidak bertamadun itu yang menggunakan pelbagai bentuk hinaan terhadap Negara bukanlah merupakan perbuatan mejoriti rakyat Negara tersebut melainkan hanya kumpulan yang terpinggir sahaja.

Mengapakan perbuatan terkutuk itu dilakukan? Apakah keuntungannya? Adakah dengan berbuat perkara tersebut golongan itu akan mendapat kemasyhuran dan keuntungan? Pada saya ia tidak lain dan tidak bukan hanya sia-sia dan merugukan semua pihak serta membawa bencana semata-mata.

Bukankah Malaysia yang diketahui umum sebagai Negara yang amat mencintai kedamaian dan amat bertolak ansur amat tidak berminat dengan pergaduhan dan peperangan. Walaupun kadang-kadang melihat Malaysia terlalu banyak sangat mengalah terhadap banyak pihak saya merasakan perbuatan tersebut sebagai cara terbaik untuk mengelakkan kemusnahan kedamaian sejagat. Bak kata orang tua-tua mengalah bukan bererti kalah cukup bermakna kepada pemimpin Negara kita yang dianugerahkan bijak. Tetapi apa yang amat menyedihkan saya tindakan bebarapa kerat rakyat kita sendiri.

Mengapa kita perlu melayan apa yang difitnah terhadap Negara kita yang tidak betul itu. Menuduh kita sebagai perompak khazanah dan kebudayaan serta macam-macam lagi. Seolah-olah Negara kita sebuah paksi kejahatan. Jika itu benar mengapa ramai di anatara penduduk Negara-negara luar amat berminat untuk bekerja dan bermestautin di Malaysia. Kenapa Negara yang dihina dicium-cium dan diidamkan. Pastinya kerana apa yang mereka dakwa hanya cakap kosong dan tindakan tidak bertamadun.

Hanya sebagai nasihat dan ingatan, janganlah kita sesekali membalas cemuhan yang diberikan kepada Malaysia dengan cemuhan jahat juga. Jika itu dilakukan samalah kita tidak ada akal seperti apa yang dilakukan. Relaks dan Cool. Semoga Allah Taala member kesejahteraan dan keamanan kepada Negara. Semoga tiada bencana yang akan melanda Negara. Malaysia terus aman damai dan kekal menjadi 1Malaysia.

No comments: