Wednesday, December 9, 2009

PENDAKWAH TURUN BERDAKWAH DI TEMPAT SYAITAN...

Saya bukan terdiri daripada golongan kudus. Baik dan cukup patuh. Sewaktu belajar saya cukup gemar bergaul dengan kawan-kawan yang tidak tentu hala. Jika dipandang oleh kaca mata masyarakat Melayu yang penuh adat dan adab kawan-kawan saya bolehlah digelar sebagai golongan ‘jahat’, ‘tak bau syurga’ atau apa-apa lagi. Tetapi pada saya mereka tetap kawan-kawan saya.

Walaupun mereka maklum saya merupakan pelajar aliran agama dan kadang kala gemar mengikuti program-program bicara agama atau seumpama dengannya mereka tetap tidak gerun untuk terus berkawan baik dengan saya. Kawan tetap kawan. Cuma prinsip mereka, saya boleh ikut ke mana sahaja mereka mahu pergi tetapi cukup sukar bagi mereka untuk mengikut saya ke mana sahaja saya pergi. Maksudnya, walaupun saya mengajak macam nak mati mengikut saya ke kelas-kelas bicara agama, jawapan mereka pastinya tidak.

Itulah yang sememangnya berlaku kepada ramai golongan anak muda. Mereka merasakan diri mereka penuh dosa dan tidak layak untuk pergi ke program orang baik-baik. Tiada pass nak join. Walaubagaimanapun, jika saya berbicara bab-bab agama pada mereka, ia merupakan bicara yang amat diminati mereka.

Kesimpulan yang boleh saya kata mengenai perkara ini, golongan remaja liar amat takut untuk mendekati program orang baik-baik tetapi jika mereka didekati oleh orang di tempat acara mereka, pasti ia tidak akan di tolak. Pasti jika sepuluh yang dikatakan oleh orang baik-baik itu, mungkin ada yang tersangkut dan moga-moga ia dapat menjadi punca dapat hidayah.

Berkaitan dengan semua ini, saya sebenarnya cukup tertarik mengenai agenda seorang tokoh agama yang sekarang cukup kontroversi dalam masyarakat Melayu. Tidak lain dan tidak bukan, mantan Mufti Perlis, Dr. Asri. Perancangan beliau untuk berdakwah ke pusat-pusat hiburan merupakan perancangan yang baik. Ia perlu dipuji dan bukan dikritik atau dikeji.

Apa yang beliau lakukan tidak ubah dengan agenda dan strategi Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan satu ketika dengan mengajar dan mendekati golongan Mak Nyah di Jalan Haji Taib. Dekati golongan tersebut di lubuk mereka. Tak perlu bawa mereka keluar lubuk pun.

1 comment:

Anonymous said...

[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]oem software for sale, [url=http://murudobaros.net/]get academic software[/url]
[url=http://murudobaros.net/]buy windows software online[/url] desktop software canada adobe software sales
adobe photoshop cs4 extended mac [url=http://murudobaros.net/]discount software stores[/url] itunes for windows xp
[url=http://murudobaros.net/]best web browsers windows xp[/url] software stores uk
[url=http://murudobaros.net/]Suite 4 Master[/url] adobe acrobat 9 pro student pricing
discount adobe software [url=http://murudobaros.net/]shop 2 software[/b]