Tuesday, December 1, 2009

DOA..... OH... DOA....

Pada setiap pagi Jabatan saya mengadakan assembly session dengan bersama-sama membaca al-Quran, mendengar terjemahan ayat dan membaca potongan hadith. Ia merupakan rutin kami setiap pagi agar mendapat sedikit santapan rohani dan mengeratkan hubungan sesama pekerja.
Pagi tadi surah yang dibaca adalah surah al-Baqarah. Apabila mendengar satu ayat yang dibacakan saya teringat kekecohan yang melanda pada hari ini. Ayat tersebut adalah ayat yang ke 186.

Allah berfirman:

Dan apabila hamba-hamba Ku bertanya kepada mu mengenai Aku (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hamper kepada mereka; aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.

Ayat itu menyatakan agar kita berdoa kepada Allah terus. Itulah cara memohon kepada Allah yang paling mustajab. Pohonlah kepada Allah segala hajat yang kita inginkan. Allah pasti menunaikannya. Lambat atau cepat itu hak Allah. Hak hamba hanya meminta. Semua pasti ada hikmahnya.

Tetapi, bagaimana pula sekiranya kita meminta sesuatu yang tidak baik. Adakah itu dibolehkan? Patinya jawapan yang paling tepat adalah tidak boleh. Memohon kehancuran orang Islam atau kumpulan orang Islam merupakan contoh doa-doa yang perlu dijauhkan.
Walaubagaimanapun, baru-baru ini kecoh seorang Tuan guru didakwa melakukannya. Apa cerita pula? Ramai yang mengkritiknya. Kawan dan lawannya turut mengkritik. Saya tidak mengatakan tindakannya salah atau betul selagi saya tidak mendapat maklumat yang terperinici.

Saya yakin Tuan Guru tersebut faham dan mengerti akan apa yang dilakukan. Mungkin ini kerana perbezaan tafsiran dan fahaman yang menyebabkan pelbagai hukuman dilemparkan terhadap Tuan Guru tersebut.

Sebagai orang awam saya hanya boleh mengatakan janganlah kita terus menghentam beliau. (orang awam yang saya maksudkan adalah kita masyarakat awam). Jangan ada yang cerca. Takut tersilap cerca kita yang berdosa. Relaks and cool.. Jangan kerana berbeza fahaman politik habis semua kita bantai sama...

1 comment:

Anonymous said...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]academic planning software, [url=http://sunkomutors.net/]really cheap software[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] buy pocket pc software filemaker pro expert
adobe software online [url=http://sunkomutors.net/]sell adobe software[/url] buy photoshop express
[url=http://sunkomutors.net/]photoshop software to buy[/url] net software purchase
[url=http://sunkomutors.net/]adobe acrobat 9 trial[/url] uml filemaker pro
microsoft surface software [url=http://sunkomutors.net/]to buy microsoft software in[/b]