Monday, December 1, 2008

Dr Asri telah meninggalkan kita....

Dr Asri tokoh yang lantang bersuara dalam menghidupkan zaman kegemilangan Islam hari ini telah meninggalkan negara kita. beliau bukan sahaja meninggalkan negara Malaysia tercinta tetapi beliau turut meninggalkan kerusi Mufti Kerajaan Perlis yang didudukinya selama satu penggal.

waktu beliau berada di kerusi itu, terlalu banyak perubahan pemikiran terhadap golongan muda dan tua. beliau menjadi fevorite ramai. remaja, budak-budak dan orang tua semua minat untuk membongkar buku agama. berhujah dengan merujuk kepada buku rujukan. tidak berfikiran statik. besar sungguh jasa beliau.

tetapi hari ini beliau telah meninggalkan negara kita. hakikatnya kita kehilangan tokoh yang amat hebat. jika Tun Dr Mahathir meninggalkan kerusi Perdana Menteri tanpa berjaya mengubah persepsi dan pemikiran melayu diharapkan semoga peninggalan Dr Asri akan dapat berjaya mengubah persepsi dan pemikiran umat Islam.

sama-samalah kita berdoa semoga kebaikan dan rahmat Allah kepada beliau. umat Islam di malaysia akan berubah cara pemikiran dan hujah dari hanya mendengar kata-kata pak penceramah agama ke rajin merujuk kitab-kitab yang ada.

semoga dengan kehilangan seorang Dr. Asri akan muncul seribu Dr. Asri di negara ini.

1 comment:

the anThropologist said...

Ameen. Moga-moga usahanya diberkati Allah, dan marilah sama-sama kita berusaha mempertingkatkan agama Islam yang suci ini....