Thursday, June 18, 2009

Syed Arabi dilantik semula rektor UIAM

Tahniah dan semoga Prof dapat terus membawa UIAM ke gelanggang dunia antarabangsa...
KUALA LUMPUR: Profesor Datuk Seri Dr Syed Arabi Idid, dilantik semula sebagai Rektor Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) bagi penggal kedua berkuat kuasa 1 Jun lalu. Pelantikan beliau mendapat perkenan Sultan Pahang, Sultan ahmad Shah, selaku Ketua Perlembagaan UIAM, demikian menurut satu kenyataan UIAM hari ini. Syed Arabi, profesor di Jabatan Komunikasi, Kuliyyah Ilmu Berteraskan Wahyu dan Sains Kemanusiaan, dilantik sebagai Rektor UIAM keempat pada 1 Jun 2006.

Beliau adalah pemegang Ijazah Sarjana Muda dari Universiti Malaya (UM) serta Sarjana dan Doktor Falsafah dari University of Wisconsin, Amerika Syarikat. Syed Arabi pernah menjadi pemberita Bernama dari tahun 1968 hingga 1971. - Bernama

KISAH LAMA DARI UKM... DARI UKM KISAH LAMA...BARU INI NAK DISAMAN...

inilah artikel yang diterbitkan oleh saudara Zamihan yang menjadi punca tindakan Dr Azwira....
KISAH LAMA DARI UKM

SINOPSIS:Kira-kira pada bulan Jun 2006 yang lalu, saya dihadiahkan oleh seorang sahabat dengan satu buku berjudul Siapakah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang Sebenar karangan Dr. Azwira Abd Aziz dan kroninya. Beliau merupakan salah seorang pensyarah di Jabatan al-Qur’an dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, UKM Bangi. Setelah menelusuri buku tersebut, didapati kandungannya bukan sekadar mencemuh, mengecam dan menohmah saya, Tetapi secara jelas Dr. Azwira mempertahankan aliran pemikiran Salafiyyah al-Wahhabiyyah atau lebih dikenali dengan fahaman al-Wahhabi, Kaum Muda, Tajdid, Ittiba’ al-Sunnah dan jenama yang sewaktu dengannya.Sebenarnya buku yang ditulis oleh Dr Azwira di atas merupakan hasil responbiliti beliau terhadap buku saya yang berjudul Salafiah al-Wahhabiyyah Satu Penilaian. Dalam buku ini saya cuba membedah metodologi fahaman Salafi al-Wahhabi dan penyebaran dakwahnya di Malaysia. Setelah buku ini mendapat keizinan dari JAKIM dan disebarkan, akhirnya ia mendapat bangkangan dari mereka yang berfahaman al-Wahhabi.

Antaranya ialah Hafiz Firdaus Abdullah yang menulis Pembongkaran Jenayah Ilmiah penulis Salafiah al-Wahhabiyyah dan Dr Azwira yang menulis judul di atas. Apabila dianalisa, ternyata wujud permuafakatan dan kerjasama erat di antara Drebar Kapal Terbang dengan Dr. Azwira. Ini kerana penulis buku itu sendiri merakamkan setinggi-tinggi penghargaan yang diberikan oleh Azwira dalam menyiapkan penulisan buku berkenaan. (Rujukan boleh dibuat pada muqaddimah buku Pembongkaran Jenayah Ilmiah Penulis Salafiah al-Wahhabiyyah oleh Kapten Hafiz Firdaus Abdullah). Saya dinasihati oleh rakan-rakan peguam bahawa buku di atas boleh disaman malu kalau saya mahu.

TAKSUB :

Ketaksuban Dr. Azwira berfahaman al-Wahhabi begitu jelas sekali apabila beliau menerbitkan kertas kerja yang berjudul Nasihat Mukmin tentang Kesesatan Zamihan bin Mat Zin. Kononnya untuk menolak pendapat saya yang mengkritik fahaman al-Wahhabi. Kertas kerja ini telah diedarkan kepada mahasiswa/si di Fakulti Pengajian Islam. Dan ketika itu saya masih mengikuti program Sarjana di Fakulti Pengajian Islam pada tahun 2002.

Apabila dilihat kertas kerja beliau tidak mampu menyaingi hujah-hujah ilmiah saya yang mula mendapat tempat dalam kerajaan dan masyarakat, maka beliau dan rakan-rakannya mengambil inisiatif untuk menerbitkan buku Siapakah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang Sebenar-Penjelasan Terhadap Tohmahan Zamihan al-Ghari keatas Pegangan Ahli Sunnah dan para Tokohnya. Walaupun buku ini banyak memuatkan pertuduhan dan penistaan terhadap saya, saya tenangkan diri menerima provokasi mereka.

PENGAJARAN CERITA LAMA:

Kira-kira pada pertengahan bulan Jun 2006 yang lalu, saya bersama Us Mohd Hapizi bin Sulaiman (Penolong Pengarah Dakwah, JAKIM) mengunjungi Prof Zakaria Stapa di Fakulti Pengajian Islam bagi melaksanakan tugasan rasmi bagi pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Setelah berurusan, saya bertanyakan beliau beberapa perkembangan terbaru di Fakulti Pengajian Islam.Memandangkan beliau seorang yang pakar dalam bidang akidah dan pemikiran, maka saya mengambil peluang untuk bertanyakan tentang fahaman al-Wahhabi di Malaysia hasil dari hebahan akhbar Mingguan Malaysia pada 27 Nov 2005 dan The Star pada 28 Nov 2005. Beliau memberi jawapan bercampur-baur dan mengikut posisi. Tetapi cukup memuaskan.

Saya diberitahu oleh pihak atasan Fakulti Pengajian Islam bahawa Golongan Salafi-Wahhabi UKM juga sedaya upaya untuk menafikan Mastrers Degree saya. Kalau boleh mereka tidak ingin saya dikurniakan Ijazah berkenaan. Dikhuatiri dengan Ijazah berkenaan dijadikan lesen untuk saya menyesatkan masyarakat. Wal ‘iyya zabillah. Namun begitu, saya tahu bagaimana cara untuk menamatkan konfrantasi ini secara terhormat.Dalam pada itu, saya juga mengambil peluang bertanyakan tentang penulisan buku Dr. Azwira yang secara jelas mempertahankan fahaman al-Wahhabi dengan menggunakan jenama UKM. Isi kandungannya secara jelas bercanggah dengan Fatwa Kerajaan Malaysia untuk menyekat fahaman al-Wahhabi daripada menular.[1] Prof Zakaria agak terkejut dengan pernyataan saya.Saya tidak kisah jika Dr Azwira hendak memburuk-burukkan peribadi saya. Tetapi sikapnya yang fanatic mempertahankan fahaman al-Wahhabi perlu diperbetulkan. Dan saluran terbaiknya adalah melalui Prof Zakaria selaku Dekan Fakulti Pengajian Islam.Selang beberapa minggu, Prof Zakaria membangkitkan perkara ini dalam mesyuarat Fakulti. Itupun dalam agenda : Hal-hal lain. Beliau menasihatkan Jabatan supaya tidak terikut2 dengan rentak sesetengah pensyarah yang ekstrem dalam sesetengah pendapat. Nama Dr Azwira turut disebut.Sayangnya, selepas mesyuarat tertutup itu, ada ‘seseorang’ pula cuba bertindak sebagai ‘pembawa mulut’ kepada Dr Azwira. Lalu naik syeikh lah Dr muda berkenaan. Akhirnya, melalui surat peguam yang dilantik, Dr Azwira menuntut Prof Zakaria memohon maaf secara rasmi dan terbuka kepada beliau.

Kononnya Prof Zakaria telah memfitnah beliau berfahaman Wahhabi. Kandungan surat peguam itu juga menuntut RM 250, 000.00 dari Prof Zakaria. Jika Prof gagal membuat permohonan maaf secara rasmi setelah 14 hari dari tuntutan difailkan..Prof Akan disaman malu! Bravo! Seorang pensyarah begitu agresif untuk menyaman Dekan beliau sendiri semata-mata namanya disebut dalam mesyuarat Fakulti kerana mempunyai kaitan dengan Wahhabi.Akhirnya, setelah dinasihati oleh Bahagaian Undang-Undang UKM, Prof Zakaria bertindak mencabar tuntutan Dr Azwira di mahkamah. Saya fikir, kerakusan Azwira mula reda selepas reaksi Prof Zakaria mencabar tuntutannya itu. Dan sampai ke hari ini tiada lagi kedengaran tuntutan kes berkenaan.
BUKTI KAJIAN:

Sebenarnya, sikap Dr Azwira yang fanatic mempertahankan fahaman al-Wahhabi begitu terserlah.Terdapat beberapa bukti yang menyokong pernyataan ini. Antaranya :
1) Dr. Azwira memberi respon yang agak keras terhadap buku saya yang mengkritik metodologi fahaman al-Wahhabi. Ini terbukti melalui kertas kerjanya : Nasihat Mukmin tentang kesesatan Zamihan Bin Mat Zin. Jika beliau tidak berfahaman al-Wahhabi, kenapa harus dijawab kritikan saya dengan kecaman dan tuduhan sesat terhadap saya.

2) Dr. Azwira memainkan peranan penting dalam menyiapkan penerbitan buku Pembongkaran Jenayah Ilmiah Penulis Salafiah al-Wahhabiyyah. Ini membuktikan bahawa beliau masih tidak berpuas hati dengan kecaman dan tohmahan beliau terhadap saya dan pihak lain yang mengkritik fahaman al-Wahhabi.
3) Di dalam bukunya Siapakah Ahli Sunnah Wal Jamaah Yang Sebenar beliau memuatkan kandungan yang mempertahankan Muhammad Abd Wahhab. Antaranya :
4) Hujah Muhammad Abd al-Wahhab (al-Wahhabi) berasal dari Najd – negeri tempat munculnya tanduk Syaitan. Cuba dinafi, dipertahan dan diulas oleh beliau.

5) Tafsiran Syahadah oleh Muhammad Abd Wahhab yang dikritik sekian lama oleh para ulamak kita[2] diulas dan dibela oleh beliau. Bahkan beliau terus menyokong pandangan Muhammad Abd al-Wahhab dalam masalah ini.

6) Dr. Azwira memaksudkan Pendukung Sunnah di Malaysia ialah golongan Salafi al-Wahhabi. Ini sekian dari contoh tafsiran yang sempit. Bahkan bertentangan dengan definisi Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagaimana yang ditafsirkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

7) Dakwaan Azwira ini jelas di dalam huraian beliau pada sub tajuk : Tohmahan Ke-7, Ke-9 dan Ke-10 yang ditujukan kepada saya. (Pembongkaran Jenayah Ilmiah, Kapt Hafiz Firdaus Abdullah)
8) Disamping itu, Dr. Azwira juga secara terang-terangan membela Syeikh Nasiruddin al-Albaani dan begitu teruja mempertahankan kesilapan-kesilapan al-Baani. Oleh itu, tidak syak lagi bahawa Syeikh Nasiruddin al-Albaani merupakan salah seorang tokoh Salafi al-Wahhabi yang masyhur di dunia Islam.
9) Selain itu, Dr. Azwira juga dilihat banyak membicarakan tentang isu-isu khilafiah-bid’ah. Hal ini terbukti pada sub tajuk : Tohmahan ke-9 yang berjudul : Pendukung Sunnah di Malaysia tidak faham Konsep Bid’ah. Sub Tajuk ini dibuat kononnya untuk menolak hujjjah saya. Sebaliknya, beliau tidak sedar bahawa beliau sedang dirasuk dengan permasalahan furuk. Dan permasalahan furuk ini dijadikan momentum untuk membid’ah dan menyesatkan umat Islam di Malaysia. Lihat tulisannya Hadis Palsu Menyesatkan Masyarakat.
10) Kemungkinan berlatarbelakangkan B.a dari Arab Saudi dan belajar secara percuma..beliau terhutang budi dengan aliran Salafi Wahhabi.Dan begitu teruja mempertahankannya. Mungkin kot!
KESIMPULAN :
Berasaskan kepada keterangan di atas, jelaslah bahawa Dr. Azwira Abd Aziz, Pensyarah di Fakulti Pengajian Islam, UKM ini bermetodologi Salafi al-Wahhabi. Bagi saya, beliau nak berfahaman apa terpulang! Tetapi Jangan melampau. Disamping fahaman dan sikapnya itu perlu diluruskan dengan bimbingan dan nasihat oleh mereka yang mempunyai autoriti dalam bidang kerjayanya. Dan dilihat Dekan Fakulti Pengajian Islam merupakan saluran terbaik dalam merealisasikan hak itu. Hanya Allah jua yang mengetahui segala-galanya.Saya akui bahawa segala butiran yang diperturunkan di sini adalah benar kerana Allah SWT. Dan saya bersedia dipertanggungjawabkan atas segala yang disaksikan ini. Jika Dr Azwira dan rakan-rakannya tidak berpuas hati. Hubungi saya : Zamihan Mat Zin al-Ghari 012– 2465518 @ 8921 8413 @ 8922 2696 utk tempahan diskusi, debat, seminar, forum, dan lain-lain. Wassalam.
[1] Sila rujuk Muzakarah Fatwa Kebangsaan, Kali Ke-34, Dewan Persidangan Tingkat 2, Pusat Islam, Kuala Lumpur, 31 Mac 1994
[2] Antara ulamak tempatan yang mengkritik tafsiran Syhadah Muhammad Abd al-Wahhab ialah Prof Dr. Uthman el-Muhammadi. Hal ini boleh dirujuk dalam kertas kerja beliau berjudul Ajaran Ahl Sunnah Wal Jamaah dan Pendekatan Muhammad Abd al-Wahhab : Satu Penilaian Awal, Seminar Penerangan akidah dan Amalan Ahli Sunnah Wal Jamaah, anjuran JAIS, hlm 7
Posted by Zamihan Mat Zin AL-GHARI at 5:32 PM 1 comments

ZAMIHAN AL GHARI NAK DISAMAN OLEH DR AZWIRA

Pensyarah saman penulis blog RM1 juta isu wahhabi

SHAH ALAM: Seorang pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hari ini memfailkan saman terhadap seorang pegawai Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) bagi menuntut ganti rugi RM1 juta berhubung isu fahaman “Wahhabi” yang diterbitkan dalam sebuah blog yang didakwa memfitnahnya. Dr Azwira Abdul Aziz, 41, pensyarah kanan di Jabatan Pengajian Al-Quran dan As-Sunnah, UKM, memfailkan saman itu melalui peguamnya, Adnan Seman di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini dengan plaintif menamakan Zamihan Mat Zin, penolong pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras, ILIM, yang juga pemilik blog al-ghari.blogspot.com sebagai defendan. Azwira, yang juga Ahli Majlis Fatwa Negeri Perlis, menuntut ganti rugi am sebanyak RM500,000, ganti rugi pengajaran sebanyak RM500,000, faedah, kos tindakan dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Dalam pernyataan tuntutannya, Azwira berkata, Adnan menerbitkan sebuah artikel bertajuk "Kisah Lama dari UKM" di blog berkenaan pada 6 Mac tahun lalu, yang mengandungi kenyataan mengaitkan beliau dengan fahaman Wahhabi yang didakwa tidak benar dan berunsur fitnah. Katanya, perkataan dalam artikel terbabit antara lain membawa maksud bahawa beliau adalah seorang yang bermetodologi Salafi Al Wahhabi dan amat taksub terhadap fahaman Wahhabi serta seorang yang membawa ajaran yang sesat. Azwira berkata, penerbitan artikel itu menjatuhkan maruahnya di sisi umum khususnya kepada masyarakat beragama Islam.

Katanya, beliau sebelum ini, melalui surat peguam caranya bertarikh 11 Mei lalu, menuntut defendan membuat satu kenyataan memohon maaf secara bertulis dan ganti rugi sebanyak RM500,000, namun defendan gagal, cuai dan/atau enggan berbuat demikian. - Bernama

Wednesday, June 3, 2009

Antara Kehendak Kerohanian Dan Tarekat

artikel ini disalin daripada pemikir yang amat baik mengenai sensitiviti umat Islam hari ini.. ia turut boleh direnungkan bagi membangun Negara Gemilang agar sasaran kegemilangan tidak lari dari matlamatnya. sila kunjungi http://drmaza.com bagi artikel-artikel yang amat baik dan berguna. jika ia boleh diguna.
harus juga diingatkan bahawa Dr Asri seorang manusia biasa. jika ada pandangan yang tersasar pada pandangan kita marilah sama-sama kita mengkaji bukan mengkeji.
Antara Kehendak Kerohanian Dan Tarekat

Disiarkan pada Apr 19, 2009 dalam kategori Akidah

Apabila masyarakat manusia menjadi berselerak, kelam kabut, porak peranda, kekontangan jiwa, keruntuhan nilai akhlak dan budi, sedangkan penyelesaian yang memuaskan tidak dapat ditemui, ketika seperti itu kita akan melihat bagaimana sebahagian manusia akan mula mencari agama sebagai jalan keluar. Jika pun tidak untuk merongkaikan masalah itu secara keseluruhan, sekurang-kurangnya untuk menyelesaikan keresahan atau keserabutan yang ada dalam jiwa seseorang.

Tidak mustahil di peringkat yang seperti ini, ajaran-ajaran kerohanian yang menawarkan ‘kempen-kempen ajaib’ akan mendapat perhatian sesetengah golongan. Tarekat-tarekat yang mempunyai cerita-cerita ajaib dan pelik akan mula diminati oleh sesetengah pihak sebagai satu penyelesaian ‘ekstrim’ yang kononnya dapat membuka kehidupan baru penuh cerita-cerita sakti.

Kita akan melihat banyak pihak akan mengambil kesempatan atas ‘kehausan rohani’ masyarakat. Ada yang bertujuan menyebarkan ajaran sesatnya, ada juga pula yang bertujuan untuk mengumpulkan kekayaan atau kuasa. Hal seperti ini sering berlaku ketika kemelut sosial melanda masyarakat Islam termasuk semasa zaman ‘Abbasiah. Ia juga akan berlaku dalam negara kita. Saya ingin menyentuh tajuk ini kerana banyak pihak mula bertanya tentang banyak cerita-cerita tarekat yang mula muncul dalam masyarakat kita.

Saya ingin mengingatkan pembaca tentang satu hakikat yang penting bahawa Islam itu ditegakkan atas prinsip-prinsip akidah yang jelas. Paksi akidah Islam terkandung dalam al-Quran dan al-Sunnah. Apa-apa pengalaman kerohanian yang tidak berasas akidah Islam adalah tertolak. Siapa pun syeikh, besar mana pun serbannya, sepetah mana pun dia, apa pun tafsirannya tentang kerohanian, namun jika ia bercanggah dengan nas-nas al-Quran dan al-Sunnah, maka ia tertolak.

Agama-agama lain juga ada pengalaman kerohanian mereka, namun itu semua tidak dijadikan sukatan dalam ajaran Islam untuk menentukan ketepatan ajaran. Pengalaman kerohanian itu diterima jika tidak bercanggah dengan wahyu yang diturunkan. Rasulullah s.a.w ialah guru kerohanian yang agung dan utama, mengatasi segala tokoh dan syeikh tarekat. Jika ajaran kerohanian itu tidak sama dengan ajaran Rasulullah s.a.w maka itu bukan jalan hidayah yang diimani oleh seorang muslim.

Ya, kita akur persoalan kerohanian dan penyucian jiwa adalah perkara yang penting dan ada dalam ajaran Islam yang bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah yang sahih. Usaha untuk membersihkan diri itu mestilah dengan panduan kedua sumber tersebut secara tepat. Tanpa tarekat tertentu, apa yang ada dalam al-Kitab dan al-Sunnah sudah memadai bagi setiap muslim. Bukanlah bererti bahawa seseorang jika tidak menyertai terekat bererti dia tidak akan dapat membersihkan diri.

Sebaliknya, sekiranya seseorang berpegang dengan ajaran Nabi s.a.w dia akan menemui semua penawar untuk jiwa. Nas-nas al-Quran dan al-Sunnah begitu banyak berhubung dengan tazkiah al-Nafs (penyucian jiwa). Ahlus Sunnah wal Jama’ah berpegang bahawa jalan untuk membersih telah pun ditunjukkan dengan jelas oleh baginda s.a.w. Itulah tonggak kerohanian. Bahkan mana-mana jalan (tarekat) kerohanian yang bercanggah dengan jalan Rasul s.a.w adalah ditolak, seperti yang dinyatakan sebelum ini.

Seorang tokoh ilmuwan Islam terkenal Dr. `Abd al-Karim Zaidan dalam buku yang masyhur Usul al-Da’wah menyebut:

“Amalan soleh adalah apa yang sahih dan ikhlas kepada Allah. Apa yang sahih itu adalah yang menepati syarak, maka membuat bid`ah dalam agama dengan menambah atau mengurangkannya adalah sesuatu yang tidak dibolehkan dan tiada pahala bagi pengamalnya sekalipun dengan niat beribadah kepada Allah. Bid`ah itu lebih buruk daripada maksiat. Ini kerana bid`ah itu mengubah agama serta menghukum dan mentohmah syarak sebagai cacat, berhajatkan kepada penyempurnaan, pengurangan dan mengubahan. Ini adalah perkara yang sangat besar yang tidak boleh kita beriktikad atau beramal dengannya. Untuk itu al-Rasul S.A.W memberi amaran mengenai bid`ah, sabdanya:“Jauhilah kamu perkara-perkara yang diada-adakan dalam agama, kerana setiap yang diada-adakan itu bid`ah, dan setiap yang bid`ah di dalam neraka” (sahih: riwayat Abu Daud). Maka segala kebaikan apa yang bawa oleh syarak dan berpada dengannya. (m.s. 41, Beirut : Muassasah al-Risalah)

Perkara kedua yang patut kita sedar, bahawa sebahagian ajaran tasawwuf dan tarikat dipengaruhi oleh anasir-anasir luar daripada Islam, seperti unsur-unsur ajaran Kristian, Hindu, Parsi, Yunan dan lain-lain. Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi:

“Para pengkaji tidak boleh membantah bahawa tasawwuf telah terpengaruh –pada tahap tertentu- unsur-unsur asing, samada anasir Kristian, Hindu, Parsi atau Yunan, juga unsur-unsur Islam. Dalam tempoh masa sekian lama, telah masuk ke dalam tasawwuf pemikiran yang pelik daripada sumber-sumber yang disebutkan tadi atau selainnya. Sehinggakan sebahagian tasawwuf sampai ke peringkat percaya kepada al-hulul, atau al-ittihad, atau wahdatul wujud. Sebahagian mereka pula bercakap mengenai qidam nur Muhammad atau yang mereka namakan al-hakikat al-Muhammadiyyah (hakikat Muhammad). Juga mereka bercakap mengenai kewalian, para wali, kasyaf, mawajid, zauq dan berhukum dengan perkara-perkara tersebut dalam nas-nas agama. Mereka memisahkan hakikat dan syariat, berpegang bahawa dalam mendidik murid tasawwuf hendaklah dia di hadapan gurunya bagaikan mayat di hadapan orang yang memandikannya. Mereka melampaui batas dalam zuhud dan apa yang berkaitan dengannya sehingga ke peringkat terkeluar dari kesederhanaan Islam kepada kerahiban Kristian”. (Dr. Yusuf al-Qaradawi, Thaqafah al-Da`iyah, m.s. 94-95, Beirut: Muassasah al-Risalah)

Saya menimbulkan hal ini, bukan bertujuan mematahkan semangat mereka yang ingin membersihkan diri. Saya menimbulkannya untuk kita berhati-hati. Jangan sampai ada pihak yang tersangkut dengan ajaran yang memisahkan antara hakikat dan syariat, atau dalam erti kata lain menganggap kerohanian yang mereka pelajari tidak lagi bergantung kepada al-Quran dan al-Sunnah.

Dalam kehendak ingin mendekati Allah, janganlah kita tersasul sehingga terjun ke lembah falsafah kerohanian yang mengeluarkan pemikiran dan cerita-cerita yang pelik, yang akhirnya bukan membawa insan mendekatkan diri kepada al-Quran dan al-Sunnah, sebaliknya ‘seronok sendiri’ dengan bahasa dan istilah yang dia anggap orang lain tidak tahu. Bak kata tokoh ilmuwan besar al-Syeikh Munna’ al-Qattan ketika memperkatakan tentang tafsir golongan sufi:
“Tasawwuf telah bertukar menjadi falsafah andaian semata-mata, yang tiada lagi hubungan dengan warak, taqwa dan kezuhudan. Falsafah ini mengandungi pemikiran-pemikiran yang bercanggah dengan Islam dan akidahnya”.( Manna’ al-Qattan, Mabahith Fi `Ulum al-Quran, m.s. 356, Riyadh: Maktabah al-Ma`arif).

Dalam dunia umat Islam berbagai ajaran kerohanian atau tarekat wujud. Hingga ada yang salah faham, sehingga menganggap tarekat sufi yang memakai ‘skirt’ berpusing berjam-jam tanpa henti dalam keadaan khayal seperti di Turki, itulah kerohanian Islam. Sama sekali tidak. Kita berpegang apa yang al-Imam al-Syatibi (w. 790H) kata:

“Golongan sufi juga sama seperti orang lain yang tidak maksum (terpelihara dariapada dosa). Adalah mungkin untuk mereka silap, lupa dan bermaksiat samada dosa kecil atau besar. Justeru itu para ulama menyatakan: setiap percakapan boleh diambil atau ditinggalkan, kecuali percakapan Nabi s.a.w…sepertimana kemungkinan untuk selain golongan sufi melakukan maksiat dan bid`ah, demikian mereka (ahli sufi). Maka wajib bagi kita untuk mengikut orang yang terhalang dari silap (maksudnya RasululuLah s.a.w) dan berhenti daripada mengikut sesiapa yang tidak terhalang daripada silap apabila melihat pada ikutan tersebut kekeliruan. Bahkan kita bentangkan apa yang datang daripada para imam kepada al-Kitab dan al-Sunnah. Apa yang keduanya (al-Quran dan al-Sunnah) terima, maka kita terima, dan apa yang kedua tidak terima kita tinggalkannya. Kita hanya diwajibkan mengikut syarak dan kita tidak pula diwajibkan mengikut perkataan dan perbuatan golongan sufi, melainkan setelah dibentangkannya” (kepada al-Quran dan al-Sunnah).( Al-Syatibi, Al-`Itisam m.s 165, Beirut Dar al-Kitab al-`Arabi, Beirut)

Nak Ubah Masyarakat... saya menjawab

Al Farabi pernah menyatakan satu pandangan berkenaan negara yang bagus. Boleh dikatakan negara yang cemerlang, gemilang dan terbilanglah... kalau nak kata negara yang dulu, kini dan selamanya tak sesuai sangat... pada pandangan saya menyalahi aqidah islamiah.. tapi mungkin individu tertentu mempunyai alasan. Kata beliau... bagi menubuhkan sebuah negara yang baik, ia perlulah bermula dari individu kemudian beralih kepada keluarga, kemudian berkembang kepada kampung, terus berkembang kepada negeri dan seterusnya negara. Mula-mula individu itu sendiri harus baik dan bagus. Kemudian ia akan berkahwin dan membentuk keluarga. Jadi ia perlu mendidik dan memompin keluarganya menjadi cemerlang dan contoh masyarakat. Masyarakat hakikatnya suka melihat calon keluarga ideal, jadi dengan menjadi contoh keluarga yang baik, kita akan menjadi ikutan dan kebaikan, kecemerlangan dan keindahan budi pekerti dan cara akan menjadi resam peringkat masyarakat. Maka, negara yang cemerlang, gemilang dan terbilang pasti menjadi kenyataan.

Tetapi, ramai juga yang kurang berpuas hati dan cuba untuk mempraktikkan apa yang dikatakan oleh Al-Farabi. Hingga macam-macam tuduhan dilemparkan kepadanya. Antaranya bukan tokoh Islam yang bagus, mengetengahkan idea yang tidak boleh diguna sepanjang zaman dan bermacam lagi. Biasalah... itulah tandanya al-Farabi seorang manusia biasa bukan Nabi yang berkata-kata tidak pernah mengikut hawa nafsu melainkan wahyu Allah belaka.

Dari apa yang saya perhatikan, apa yang dikatakan Al-Farabi itu amat cantik dan berkesan. Akan meninggalkan kesan jangka panjang. Sukar untuk digoyahkan dan ia merupakan pandangan hebat. Hebat juga negara yang akan muncul.

Sebagai contoh lihatlah apa yang dibina oleh Muhammad bin Abdullah s.a.w. Beliau yang mendapat tarbiah ilahiah telah mengindahkan akhlaknya, dirinya dan caranya sehingga para musuh turut mengangungkannya. Kemudia, beliau menanamkan keindahan dan kebaikan itu pada keluarga, kemudian masyarakat dan tertubuhlah negara Islam yang gah dan agung. Walaupun negara itu hari ini sudah tidak wujud atau dalam kata lain telah dirobek-robekkan, tetapi ia bertahan cukup lama. Kehancurannya hanya dapat dilaksanakan apabila musuh-musuh dalam selimut yang terlalu banyak telah mengandakan usaha untuk membakar selimut yang semakin hari semakin usang dek kerap dibasuh.

Jadi, apa yang sukar untuk diaplikasikan idea Al-Farabi ini sebenarnya mencari siapa individu yang perlu memulakan. Individu itu seharusnya individu yang menyanjungi al-quran dan hadith sohehah tanpa ada percampuran dengan bidah-bidah yang menggila.

Jika diperhatikan ramai sebenarnya yang merasakan dia memiliki ciri-ciri tersebut. Buktinya lihat sahaja di laman-laman blog dan web. Di perlis ada. Di sarawak ada. Di ILIM ada. Mana-mana ada. Mengapa tidak menjadi pemangkin. Fitrah manusia suka kepada kebaikan. Itu perkara asas. Tiada sebenarnya manusia yang sihat suka kepada kejahatan. Chin Peng yang banyak menjadi punca kematian saudara-saudara awal kita pun mencintai kebaikan katanya. Jadi cuba renung-renungkan..

Bagi menjayakan matlamat negara yang baik, saya telah nyatakan berkenaan perlu wujud individu terbaik itu. Macam mana nak lahirkan individu hebat? Ia pernah dipersoalakan oleh seorang pengunjung blog saya melalui perbualan dalam maya. Orang muda kata chat via YM. Pada saya ia memerlukan kepada dua faktor utama. Ini sememangnya perkara asas yang dinyatakan melalui lidah Rasulullah s.a.w.

Pertama, perubahan pada diri sendiri. ‘Allah Tidak akan mengubah sesuatu kaum melainkan mereka mengubah diri mereka sendiri.’ Inilah internal exchange yang perlu ada. Jika kita mengharapkan orang sahaja mengubah tetapi kita tidak cuba, test, try untuk mengubah selamanya tidak akan berjaya. Jangan harap nak menunggu bulan jatuh ke riba. Kalau bulan jatuh ke riba itu adalah bencana dan bala dahsyat. Tak kiralah bulan apa. Jadi cuba kita ubah menjadi individu cintakan ilmu, cintakan membaca, dan cintakan yang baik-baik. Bukan ini semua akan menjejaskan diri kita daripada tidak boleh bersuka-suka dan berhibur. Berpada-padalah.

Kedua pula, input luaran. Kita juga perlu mulakan. Dia ada tarikan dalaman dan tarikan luaran. Pastinya berkaitan ilmu. Islam mengarahkan kita menuntut ilmu. Ia perkara wajib. Buktinya sabda Nabi. ‘menuntut ilmu itu wajib ke atas semua muslim dan muslimat’. Hadith ni tak de pengecualian. Kalau solat ada pengecualian kan. Yang kedua golongan berilmu ni. Ingatlah pesanan nabi kepada kita. Sampaikanlah ilmu daripada ku walaupun satu ayat. Ha, apa lagi... sahut la apa yang Nabi cakap... jom kita sebarkan ilmu. Nabi cakap ilmu daripadanya kan.. jadi mesti kena ilmu yang bermanfaat. Bukan ilmu sesat atau merapu. Yang direka-reka pun jangan. Simpan sahajalah bawah bantal.

Jadi... bagi situasi di Wilayah Persekutuan labuan seperti yang pernah ditanyakan... jawapan saya tetap sama. Nak ubah masyarakat di sini. Perlu gunakan pendapat Al-Farabi. Dia kan pakar sosiologi.. nak lahirkan individu asas itu. Kenalah gunakan faktor luaran dan dalaman. Kita kena ubah diri jadi baik dan berkualiti. Yang bijak-bijak tu... tolonglah bagi input. Pokoknya jangan dok mengharap kekabu boleh bertukar menjadi emas di dalam karung.... tetapi jual ;ah kekabu untuk membeli emas sekarung...

waAllahu A’alam....